Podnikat v souladu se soutěžním právem představuje pro mnohé živnostníky a firmy výzvu, zejména při rychlosti, s jakou se tato část legislativy rozvíjí. Aktuál­ně se do popředí stále více dostává zákaz dohod o nepřetahování zaměstnanců. Ve Spojených státech právě vrcholí dvě ostře sledované kauzy. Žalovanými jsou řetězce rychlého občerstvení McDonald‘s a Burger King, a to kvůli ustanovením franšízingových smluv zakazujících provozovatelům jednotlivých restaurací najímat a verbovat zaměstnance jiných podniků spadajících pod stejnou značku.

V českém prostředí se tato problematika začala více přetřásat v květnu, kdy k ní Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) vydal informační list nazvaný Soutěžní aspekty dohod na trhu práce. Předseda úřadu Petr Mlsna potvrdil, že jeho instituce sice zatím žádné rozhodnutí v této oblasti nevydala, ale teď je na pořadu dne. „Úřad chtěl veřejně otevřít toto téma, zahájit o něm širší debatu a především veřejnost upozornit, že obdobné zakázané dohody existují a že se jimi chce zabývat,“ vysvětlil zveřejnění informačního listu.

Stejná pravidla napříč obory

Před podnikateli tím vyvstala nutnost zjistit, pokud to dosud neudělali, jaké chování na trhu práce je ještě v pořádku a jaké už představuje porušení soutěžního práva. Částečně už to vědí. „Napříč obory jsou běžné klauzule o nepřetahování u smluv o prodeji podniku (jinak M&A – pozn. red.). Logika takových omezení je, že ten, kdo podnik kupuje, potřebuje být chráněn proti jednání prodávajícího, které by mohlo degradovat hodnotu podniku po jeho převodu. Mantinely k těmto takzvaně doplňkovým omezením jsou nicméně už řadu let jasné a v praxi nečiní problémy,“ konstatuje Tomáš Pavelka, advokát ve společnosti Dentons a specialista na soutěžní právo. Předpokládá, že jestliže se teď antimonopolní úřad vydává na toto pole, zaměří se spíš na případy, kdy dohoda zřejmě nemá jiný účel než zaměstnavatelům zjednodušit život a zaměstnancům ho naopak ztrpčit.

Do hledáčku ÚOHS se dostanou spíš případy, kdy dohoda nemá jiný účel než zjednodušit zaměstnavatelům život a zaměstnancům ho naopak ztrpčit.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 60 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.