Léto se blíží a média všeho druhu zaplavují návody, jak co nejrychleji zhubnout do plavek. S jedním neortodoxním přispěchali i autoři studie publikované v časopise Journal of Public Policy & Marketing. Když držíte dietu, pomůže vám prý sledovat lidi, kteří jedí nezdravé jídlo.

Ačkoli se to může zdát nelogické, tato zjištění jsou v souladu s předchozími výzkumy. Různé vědecké studie ukazují, že pouhá představa, jak provádíme určité činnosti nebo prožíváme emoce, aktivuje podobné neuronové sítě, které jsou spojeny s jejich skutečným prováděním nebo prožíváním. Jinak řečeno, pouhý pohled na někoho, kdo dostane ránu kladivem, rozproudí v našem mozku neuronové sítě, které jsou spojeny s bolestí. V důsledku toho jsou pak vyvolány i emoce a chování odpovídající pocitům bolesti.

Podobně to funguje i při konzumaci potravin. Některé studie dokonce naznačují, že pouhé sledování jiných osob, které něco jedí, může způsobit, že si lidé vsugerují myšlenku, že zobrazené jídlo snědli. A jak vědci doložili, pouhé pomyšlení na to, že jsme něco snědli, v nás může vyvolat pocit sytosti.

Když zasytí pouhá myšlenka

Jak snadno lze manipulovat naší chutí k jídlu, doložil jeden výzkum z roku 2010, v jehož rámci vědci požádali zúčastněné, aby si představili, že snědli buď tři, nebo 30 čokoládových bonbonů. Poté jim podali misku se sladkostmi a vyzvali je k jídlu. Lidé, kteří si představovali, že snědli 30 čokoládek, se cítili sytí a snědli méně sladkostí než ti, kteří si představovali, že si dali pouze tři bonbony. Vědci se pak rozhodli otestovat, zda tento efekt platí, i když lidé vidí v reklamě jíst někoho jiného.

Do laboratoře na Grenoble École de Management pozvali 132 lidí držících dietu a polovině z nich pustili reklamu na M&M’s, která zobrazovala člověka cpoucího se těmito sladkostmi. Druhá polovina studentů viděla reklamu se dvěma animovanými M&M’s u pokladny v supermarketu, bez jakýchkoliv zobrazení konzumace. Každý účastník experimentu pak dostal kelímek sladkostí. Jak se ukázalo, lidé kteří sledovali reklamu, v níž někdo bonbony jedl, jich zkonzumovali méně.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 60 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-67212780-chcete-zhubnout-divejte-se-na-reklamy-na-fast-food-prejde-vas-chut