Na počátku 20. let minulého století začal profesor psychologie ze Stanfordovy univerzity Lewis Terman sledovat životní osudy zhruba 1500 dětí, které se vyznačovaly nadprůměrně dobrými výsledky v testech inteligence. Šlo o chlapce a dívky narozené mezi lety 1900 a 1925 v Kalifornii, jejichž výsledky v testech IQ přesahovaly 140 bodů, a byly tak na hranici geniality. Terman předpokládal, že právě z těchto vysoce inteligentních dětí časem vyrostou lídři v různých sférách amerického života od politiky přes vědu až po umění.
Výzkum trval až do 80. let minulého století, a jak se ukázalo, „Termanovy děti“ skutečně dosáhly nadprůměrných životních, studijních a profesních úspěchů. Více než polovina dokončila vysokou školu (v americké populaci té doby mělo přitom univerzitní titul jen osm procent lidí), z padesátky z nich se dokonce stali vysokoškolští vyučující. Ze sledovaných dětí vyrostli například dva soudci nejvyššího soudu, předseda Americké psychologické asociace nebo třeba úspěšný televizní producent.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později