Hotelový byznys dostal v posledních třech letech několik těžkých ran. Po pandemii přišla válka na Ukrajině, energetická krize a vysoká inflace. Jak říká Petr Nešpůrek, generální ředitel pražských hotelů NH Prague City a NH Collection Prague, trh s ubytovacími zařízeními se tak dost vyčistil. Tvrdý zásah dostaly podle něj i platformy na sdílené ubytování. „Dřív byl každý druhý byt v centru Prahy pronajímaný na Airbnb, teď už to tak není. Lidé si uvědomili, že relativně malý nadvýnos oproti dlouhodobému pronájmu za tu práci a nervy nestojí.“
Když se na to podíváme s odstupem času, jak na hotelový byznys v Česku vlastně dopadla samotná pandemie?
Myslím si, že z ní mnoho hoteliérů vyšlo v určitém ohledu daleko silnějších. Že by bylo zakázáno cestovat, na to nikdo nebyl připravený. Dnes se do budoucnosti díváme s pokorou, nemůžeme tušit, co přijde. Negativem pandemie především je, že jsme přišli o spoustu milionů. Musel jsem propustit asi třetinu zaměstnanců. Řada z nich tu přitom byla od počátku fungování hotelu, takže to pro mě bylo jedno z nejhorších období za těch dvanáct let, co tu působím. Dohromady jsme propustili přes čtyři desítky lidí. Ale všem jsem řekl, že budou první, koho oslovíme, až budeme znovu nabírat. A také se tak stalo.
Kolik se jich vrátilo?
Asi třetina. Když jsme lidi nově nabírali, do práce v hotelu se nehrnuli v obavách, jestli to je pro ně pracovní jistota.
Řekl jste, že jste v pandemii přicházeli o hodně milionů. O kolik tedy?
Mohu mluvit za hotely NH Prague City a NH Collections Prague. Když byly oba zavřené, navzdory všem podporám od státu jsme byli každý měsíc pět milionů ve ztrátě. Majitel musel tyhle peníze dát, aby bylo na výplaty či energie.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později