V roce 1967 chemická společnost DuPont vybourala jedno patro kancelářské budovy v Delawaru a přestavěla ho. Zaměstnance umístila téměř všechny do jedné velké místnosti, v jejímž jednom rohu zřídila odpočinkový prostor s křesly a stolky slavného finsko‑amerického architekta Eera Saarinena.

Jednalo se o první velkou firemní úpravu „open space“ kanceláří v USA, která navazovala na tehdejší inovativní myšlenky německých architektů. Jejich koncept „bürolandschaft“ neboli „kancelářské krajiny“ vycházel z myšlenky, že kanceláře je třeba projektovat tak, aby na první pohled nebyla viditelná firemní hierarchie. Aby se všichni zaměstnanci cítili rovnocenní a zároveň se vytvořil prostor, ve kterém se bude lidem snadněji komunikovat a kooperovat. Vedle toho hrála roli samozřejmě i poněkud méně idealistická myšlenka. Do otevřeného prostoru lze vtěsnat více zaměstnanců a ušetřit tak na nákladech.

Tahle firemní inovace se rychle uchytila a během několika dekád se rozšířila po celém světě. Podle tři roky starého průzkumu globální architektonické a designerské firmy Gensler v open spacu pracovaly v USA dvě třetiny znalostních pracovníků. Tedy těch, kteří pracují s informacemi, přetváří je nebo sami vytváří.

Většina z nich by pravděpodobně byla ráda, kdyby němečtí architekti se svým inovativním nápadem nikdy nepřišli. Už v prvním průzkumu, který v roce 1970 zkoumal spokojenost zaměstnanců s kancelářemi open space, si lidé stěžovali na hluk, na to, že jsou často rozptylováni, a na bezduchost prostředí.

Kdyby nebylo několika zmínek o nedostatku popelníků, mohl být průzkum stejně dobře napsán v roce 2020.

Podle vědců otevřené kanceláře poškozují pozornost, produktivitu, kreativní myšlení a spokojenost pracovníků.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-67198290-open-space-odrazuje-od-komunikace-a-snizuje-produktivitu