V roce 1967 chemická společnost DuPont vybourala jedno patro kancelářské budovy v Delawaru a přestavěla ho. Zaměstnance umístila téměř všechny do jedné velké místnosti, v jejímž jednom rohu zřídila odpočinkový prostor s křesly a stolky slavného finsko‑amerického architekta Eera Saarinena.

Jednalo se o první velkou firemní úpravu „open space“ kanceláří v USA, která navazovala na tehdejší inovativní myšlenky německých architektů. Jejich koncept „bürolandschaft“ neboli „kancelářské krajiny“ vycházel z myšlenky, že kanceláře je třeba projektovat tak, aby na první pohled nebyla viditelná firemní hierarchie. Aby se všichni zaměstnanci cítili rovnocenní a zároveň se vytvořil prostor, ve kterém se bude lidem snadněji komunikovat a kooperovat. Vedle toho hrála roli samozřejmě i poněkud méně idealistická myšlenka. Do otevřeného prostoru lze vtěsnat více zaměstnanců a ušetřit tak na nákladech.

Tahle firemní inovace se rychle uchytila a během několika dekád se rozšířila po celém světě. Podle tři roky starého průzkumu globální architektonické a designerské firmy Gensler v open spacu pracovaly v USA dvě třetiny znalostních pracovníků. Tedy těch, kteří pracují s informacemi, přetváří je nebo sami vytváří.

Většina z nich by pravděpodobně byla ráda, kdyby němečtí architekti se svým inovativním nápadem nikdy nepřišli. Už v prvním průzkumu, který v roce 1970 zkoumal spokojenost zaměstnanců s kancelářemi open space, si lidé stěžovali na hluk, na to, že jsou často rozptylováni, a na bezduchost prostředí.

Kdyby nebylo několika zmínek o nedostatku popelníků, mohl být průzkum stejně dobře napsán v roce 2020.

Podle vědců otevřené kanceláře poškozují pozornost, produktivitu, kreativní myšlení a spokojenost pracovníků.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.