Do roku 1990 zajišťovaly prodej osobních automobilů za československé koruny výhradně provozovny podniku Mototechna, případně podnikové prodejny mladoboleslavské automobilky. Trhu dominovaly vozy značky Škoda, ale zejména v 70. letech jim výrazně sekundovala auta z jiných zemí tehdejší Rady vzájemné hospodářské pomoci (RVHP). Šlo především o sovětské značky Lada a Moskvič, východoněmecká dvoudobá auta Trabant a Wartburg, o rumunské Dacie či v Polsku licenčně vyráběné Fiaty. Nicméně do Československa se zdaleka nedovážely všechny typy „socialistických“ automobilů. Připomeňme si některé modely ze 70. a 80. let, které se v Mototechně nedaly sehnat ani s protekcí.

Nedostupná polská auta

Příkladem je polská čtyřmístná Syrena. Výrobu tohoto automobilu s dvoutaktním motorem, který se z hlediska velikosti i výkonů řadil někam mezi Trabanty a Wartburgy, ukončila slezská továrna FSM v roce 1983. Důvodem byl tristní stav prastarých výrobních linek; auto­mobilka si tak navíc uvolnila kapacitu, kterou chtěla využít pro zvýšení produkce ziskovějšího modelu Fiat 126 P. 

Před čtyřiceti lety už navíc Syrena, jež se na trhu objevila v roce 1957, působila značně archaicky. Pro naše severní sousedy však zůstala jediným stoprocentně národním osobním automobilem. Sloužila k motorizaci Polska, exportní ambice neměla. V Československu patrně nikomu nechyběla, což se ale o jiných modelech východního bloku říkat nedá.

Pokud jde o auta z Polska, tu­zemští zákazníci marně vyhlíželi Polski Fiat 125 P v provedení kombi. Varšavská automobilka FSO k nám dodávala jen sedany, kterých vyráběla mnohem více.

Největší zklamání však způsobila absence typu FSO Polonez. Šlo o automobil s pětidveřovou karoserií typu hatchback, který pro Poláky opět připravili Italové. Do sériové výroby naběhl v roce 1978 a tehdy byl považován za nejmodernější model v rámci RVHP. Podle původních plánů měl Polonez po roce 1982 zcela nahradit starší typ Fiat 125 P. K tomu však nedošlo. Kvůli složité hospodářské a politické situaci země nebylo možné zajistit potřebné množství dílů. Produkce Polonezů proto nedosáhla plánovaného počtu a do Československa se nedovážely, ačkoli zájem by tu o ně byl.

Záporožec v ČSSR nezískal homologaci. Marně sovětský exportér poukazoval na skutečnost, že vůz se vyváží do Belgie, Francie či Itálie.

Za zmínku ještě stojí maličký Fiat 126 Bis z roku 1987, který se od původního Fiatu 126 P lišil kapalinou chlazeným motorem a tím, že měl zavazadlový prostor nejen vpředu, ale i vzadu nad motorem. Tento třídveřový model však byl určen výhradně pro západoevropské prodejny Fiatu, zatímco zákazníci Mototechny se vždy museli spokojit se staršími tudory Fiat 126 P.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.