1. Doprava vzduchem vázne, nejsou letadla

S oživením leteckého cestování po koronavirových restrikcích se nedostává letadel. Dopravci od United Airlines po Air India objednávají, nebo to mají v úmyslu, stovky strojů a výrobci, americký Boeing a evropský Airbus, hlásí velké kontrakty. Letadla však dodají možná až za několik let. Společnost Jefferies odhaduje, že nevyřízeny jsou objednávky na 12 720 strojů.
Vysoké ceny letenek by mohly ještě narůst. „Lidé si během pandemie zvykli na nižší ceny,“ řekl Ajay Awtaney, zakladatel specializovaného webu pro časté cestující letadly LiveFromALounge. „Nejde jen o nedostatek letadel, ale také o další faktory, jako je cena ropy.“
Boeing a Airbus mají své nejoblíbenější úzkotrupé modely vyprodané nejméně do roku 2029. Aby zrychlily výrobu, na to jim chybí komponenty i pracovní síla.
Americká společnost Air Lease Corporation, jeden z největších pronajímatelů letadel na světě, dostala za uplynulé dva roky všechny stroje se zpožděním, uvedl šéf firmy Steve Udvar‑Hazy. „Ať už se jedná o 737 Max, 787 nebo A330, A350,“ řekl. „A nejhorší to bylo s A321neo. Měly zpoždění až šest nebo sedm měsíců.“
Dopravci zaparkovali během hlavního náporu pandemie covidu‑19 tisíce letadel v pouštích. Stovky z nich se do flotil nevrátily. Po tak dlouhé době mimo provoz potřebují náročnou údržbu, popřípadě je aerolinky plánují postupně vyřadit.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později