Češi milují auta s pohonem všech kol. Nekupují si je sice více než předokolky, ale minimálně o nich sní. Čtyřkolky jsou přece bezpečnější, a tedy daleko univerzálnější, když rodinka vyráží v zimě na lyžovačku a v létě na horskou chatu. S pohonem obou náprav lze mít i škodovácký elektromobil. Zatímco zadokolkový Enyaq iV 80 má výkon 150 kW, čtyřkolka, která přidává za označení písmenko x, dostala k dobru dalších 45 kW. To proto, že má elektromotory dva, každý na jedné nápravě. Přední náprava je navíc upravená a auto váží celkově zhruba o 90 kilogramů více. I tak je ale čtyřkolka výrazně výkonnější, sprint na 100 km/h zvládne o šest desetin rychleji než standardní varianta. Rozdíl v ceně modelů je rovných sto tisíc korun.
Při běžných jízdách se 80x chová jako standardní verze. Samotný pohon 4 × 4 nemá volitelné režimy. Zasahuje samočinně jen podle toho, jak vášnivý je řidičův jízdní styl, anebo vůz přepne z komfortního do sportovního módu. Přední asynchronní elektromotor se nezapojuje, pokud od něj nevyžadujete razantní zrychlení anebo nejedete rychleji po dálnici. Rozdíl ve spotřebě je proto v praxi také zcela minimální. Čtyřkolka má ale horší poloměr otáčení, a tak při manévrování na parkovišti není tak obratná. A také se o chlup pomaleji nabíjí, i když jen v řádu několika minut. Zvládne to výkonem až 135 kW, což je u moderních elektromobilů spíše průměr. Třeba taková Kia EV6 umožní nabíjet výkonem až 350 kW.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Eva Srpová
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



