Češi milují auta s pohonem všech kol. Nekupují si je sice více než předokolky, ale minimálně o nich sní. Čtyřkolky jsou přece bezpečnější, a tedy daleko univerzálnější, když rodinka vyráží v zimě na lyžovačku a v létě na horskou chatu. S pohonem obou náprav lze mít i škodovácký elektromobil. Zatímco zadokolkový Enyaq iV 80 má výkon 150 kW, čtyřkolka, která přidává za označení písmenko x, dostala k dobru dalších 45 kW. To proto, že má elektromotory dva, každý na jedné nápravě. Přední náprava je navíc upravená a auto váží celkově zhruba o 90 kilogramů více. I tak je ale čtyřkolka výrazně výkonnější, sprint na 100 km/h zvládne o šest desetin rychleji než standardní varianta. Rozdíl v ceně modelů je rovných sto tisíc korun.
Při běžných jízdách se 80x chová jako standardní verze. Samotný pohon 4 × 4 nemá volitelné režimy. Zasahuje samočinně jen podle toho, jak vášnivý je řidičův jízdní styl, anebo vůz přepne z komfortního do sportovního módu. Přední asynchronní elektromotor se nezapojuje, pokud od něj nevyžadujete razantní zrychlení anebo nejedete rychleji po dálnici. Rozdíl ve spotřebě je proto v praxi také zcela minimální. Čtyřkolka má ale horší poloměr otáčení, a tak při manévrování na parkovišti není tak obratná. A také se o chlup pomaleji nabíjí, i když jen v řádu několika minut. Zvládne to výkonem až 135 kW, což je u moderních elektromobilů spíše průměr. Třeba taková Kia EV6 umožní nabíjet výkonem až 350 kW.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později