ESG, tři písmenka reprezentující zodpovědné chování firem ve vztahu k životnímu prostředí, společnosti i řízení rizik jsou dnes skloňovaná nejen podnikatelským světem, ale i státními společnostmi, veřejnými organizacemi či úřady. Fenomén na první pohled převrací ekonomické vztahy naruby a vyvolává buď euforické nadšení, či hluboké antipatie, nic mezi tím.
Je to už celkem klasický scénář – evropské předpisy se projednávají za tak malého zájmu české veřejnosti, že když je s nimi český podnikatelský svět konfrontován, děje se tak zdánlivě ze dne na den. Bylo tomu tak v případě úpravy pravidel ochrany osobních údajů, elektromobility, kybernetické bezpečnosti či whistleblowingu a řady jiných. Ani ESG není výjimkou. Výsledkem je, že značná část české veřejnosti k němu má skeptický postoj jako k umělému výtvoru úředníků v Bruselu.
ESG ovšem nepřichází jako produkt bruselské tvořivosti. Koncept udržitelného podnikání se objevuje už v 90. letech jako reakce na slabiny a nedostatky korporátního kapitalismu. Vzniká přitom ne jako iniciativa tehdejšího Evropského společenství, ale na půdě OSN jako iniciativa mezinárodního společenství. Jejím cílem je korigovat ryzí podobu kapitalismu a položit opětovně důraz i na sociální hodnoty a podnikatelskou odpovědnost směřující k soudržnosti občanské společnosti, solidaritě a udržitelnosti podnikání.
Zisk jako nefunkční koncept
Přestože se může na první pohled zdát, že úsilí o korekci má výlučně sociální základ, primární příčina je ekonomická. Začalo se totiž ukazovat, že orientace obchodní strategie podniku výlučně na maximalizaci zisku a snižování vlastních nákladů bez ohledu na negativní externality dopadající na široké okolí je v dlouhodobém horizontu nefunkční. Plenitelské obchodní strategie fungují v krátkodobém hledisku, v dlouhodobém ne. Jednoho dne totiž takto bezohledně využívané zdroje prostě dojdou a není co plenit.
Tento trend je zachycen i v řadě studií z pera OSN, Evropské unie i soukromých mezinárodních poradenských společností. Ty dospívají na základě analýzy ekonomických dat stovek podniků k jednoznačným závěrům, že existuje příčinná souvislost mezi úspěchem firmy a udržitelností její obchodní strategie. Společnosti s inkorporovanou strategií udržitelnosti jsou výrazně více kredibilní pro finanční instituce, dosahují vyššího a udržitelného zisku, mají větší potenciál expandovat a mají z dlouhodobé perspektivy nižší náklady.
Plenitelské obchodní strategie fungují krátkodobě, dlouhodobě ne. Jednoho dne už totiž není co plenit.
Podnik, který ve své obchodní strategii reflektuje klimatické hrozby a přijímá opatření, aby se na ně připravil, či usiluje o harmonické soužití s regionem, v němž působí, jednoduše dává svým věřitelům signál, že má v úmyslu fungovat nejen za pět, ale i za 50 let. Ti se tak nemusí bát dlouhodobých investic a jejich návratnosti. Naopak s horšící se reputací podniku, zprávami o špatném zacházení se zaměstnanci, nezájmem o spokojenost zákazníků či se ztrátou podpory z řad lokálních politiků ziskovost podniku klesá. V dnešním globálně mediálně propojeném světě poměrně rychle a bez ohledu na hranice. Chce‑li podnik dosáhnout dlouhodobě maximálního zisku, nezbývá mu než podnikat udržitelně.
K tomuto závěru dospěla v posledních letech a se zpožděním oproti západnímu světu i Evropská unie. Snahy o korekci slabin tržního hospodářství se pak zhmotnily ve vytvoření společného závazku EU v oblasti udržitelnosti a uceleně se shrnují právě pod akronym ESG, označující tři fundamentální pilíře zdravé společnosti, tedy environment – ochranu životního prostředí, social – odpovědnost korporací vůči společnosti, government – transparentnost a etičnost chování korporací.
Stabilita za pomoci dotací
V evropském pojetí se dobrá a ekonomicky pragmatická myšlenka ztrácí v nepřehledném klubku legislativy, složité byrokracie a přehnaně ambiciózních cílů. Přesto má ve své podstatě stejné ekonomické racio, jaké je popsáno výše – totiž že finanční výkon i odolnost podniku jsou násobené odpovědným přístupem. Podniky, které se nyní dokážou adaptovat na evropské regulatorní požadavky v oblasti ESG, čeká odměna v podobě větší stability, odolnosti a finančního zdraví, a především v lepším přístupu k soukromému financování a evropským dotacím.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Kateřina Šveřepová



