Měla by Evropská unie dotovat fungování a rozvojové projekty firem ve svých členských zemích? Anebo tím jen křiví podnikatelské prostředí a přispívá na často neživotaschopné projekty? To jsou otázky, které se v mnoha obměnách neustále vrací už od vstupu Česka do Evropské unie téměř před 20 lety. Bez ohledu na odpovědi a sílu argumentů na obou stranách se závislost Česka na evropských dotacích zvyšuje. V aktuálním rozpočtovém období, které začalo běžet loni a potrvá do roku 2027, je pro Českou republiku nachystáno v úhrnu 1,2 bilionu korun.
Peněz, které se mají prostřednictvím dotací rozlít po české ekonomice, je nejvíce v historii. „Na konci každého programového období evropských fondů se říká: teď je ta poslední šance, teď jsme ještě čistí příjemci podpory z EU a musíme ji vyčerpat. Zatím jsme to slyšeli třikrát a přitom realita je zcela jiná, ty prostředky se navýšily,“ uvádí ředitel PwC se zaměřením na strategické poradenství v oblasti ESG Ondřej Ptáček.
„V zásadě lze v dnešní době říci, že jakákoliv koruna vydaná v Česku na výzkum a vývoj či na projekty v oblasti energetických úspor, případně snižování emisí CO₂ může být dotována a množství zdrojů je velmi široké. Toto platí nejen pro podnikatelské subjekty, ale také pro veřejný sektor, či dokonce i pro běžné občany,“ dodává ředitel služeb v oblasti dotačního poradenství společnosti Deloitte Antonín Weber.
1,2 bilionu Kč
Takový je celkový objem evropské dotační podpory dostupné pro Česko v rámci rozpočtového období let 2021 až 2027.
Státní dotace mají pro českou ekonomiku zásadní význam. Umožňují rychleji zvyšovat výkonnost firem a tím posouvat celé hospodářství na vyšší úroveň. „Jako příklad lze uvést firmy působící ve výrobním sektoru, kde je velký tlak na zapojování pokročilých technologií, náročných na investiční náklady, ale i na know‑how,“ popisuje vedoucí poradce společnosti enovation Markéta Kryková.
Také podle hlavní ekonomky Raiffeisenbank Heleny Horské jsou dotace užitečným nástrojem motivace a podpory prospěšných činností, které by jinak firemní sektor, případně obce nedokázaly samy zrealizovat. „Ale běda, když se dostanou do nesprávných rukou. Pak napáchají více škody než užitku stejně jako sirky v rukou malých dětí,“ dodává Horká. Místo podpory tržní soutěže a konkurenceschopnosti jsou pak za pomoci evropských peněz vytvářeny netržní výhody, bují neférová soutěž i korupční prostředí.
Stovky titulů a výzev
Ruku v ruce se zvyšujícím se objemem peněz vyčleněných na dotace narůstá také složitost celého systému podpor. Zatímco dříve pomáhaly peníze z Evropské unie zejména v zemědělství a s vyrovnáváním rozdílů v ekonomické síle jednotlivých regionů, aktuálně se dostávají k hlavnímu slovu i jiné projekty. „Pro budoucí rozvoj a prosperitu země mají daleko větší význam investice do infrastruktury, propojování regionů a snižování rozdílů, transformace znevýhodněných a ekonomicky slabých regionů a v současné době energetické krize hlavně podpora diverzifikace energetických zdrojů a podpora obnovitelných zdrojů energie,“ uvádí Horská.
Pro žadatele je tak stále těžší se v daných možnostech zorientovat. Ucelený přehled všech vypsaných a připravovaných výzev neexistuje. Administrace evropských dotací běží přes několik různých institucí jak na evropské, tak národní úrovni. „Srozumitelné to pro firmy opravdu není. O evropských i některých národních programech podpory lze nalézt orientační vyhledávač na webu ministerstva pro místní rozvoj. Přehled podpory pro malé a střední podniky připravuje také ministerstvo průmyslu a obchodu,“ říká ředitel sekce hospodářské politiky Svazu průmyslu a dopravy ČR Bohuslav Čížek.
Základní zdroje evropských dotací
Nástroj pro obnovu a odolnost
- Období čerpání 2021–2026.
- Kryje výdaje související s klimatickou změnou a zelenou transformací a digitální transformací.
- Předpokládaná alokace pro Česko je zhruba 177 miliard korun na dotace a 350 miliard korun na půjčky.
Modernizační fond
- Období čerpání 2021 až 2030.
- Podpora 10 členských států EU s nižšími příjmy v jejich přechodu na klimatickou neutralitu, podpora modernizace energetických systémů a zlepšení energetické účinnosti.
- Financováno z emisních povolenek.
- Alokace pro Česko je 300 miliard korun.
Mechanismus spravedlivé transformace
- Období čerpání 2021 až 2027.
- Přechod ke klimaticky neutrálnímu hospodářství pro nejvíce zasažené regiony, v Česku konkrétně pro uhelné regiony, tedy Karlovarský, Moravskoslezský a Ústecký kraj.
- První pilíř – dotační operační program.
- Druhý pilíř v rámci InvestEU – připravuje Národní rozvojová banka.
- Třetí pilíř jsou připravované půjčky EIB kombinované s dotací pro veřejný sektor.
Strukturální a zemědělské fondy
- Období čerpání 2021–2027.
- Přibližně 500 miliard korun zaměřených na různá témata, financovaná prostřednictvím dvanácti operačních programů, zaměření například na životní prostředí, dopravu, sociální věci, školství, průmysl, migraci, veřejnou správu.
- Více než 200 miliard korun ve Strategickém plánu státní zemědělské politiky.
Zdroj: PwC
V některých oblastech dokonce mohou žadatelé čerpat peníze hned z několika dotačních titulů. A je jen na nich, aby z nich vybrali ten nejvhodnější. „Příkladem jsou aktuální programy na investice do fotovoltaiky a dalších obnovitelných zdrojů. Firmy v tom tápou a častý důvod, proč nezískají dotaci, je právě to, že podají žádost do nevhodného programu,“ upozorňuje ředitel prodeje enovation Ondřej Bendl.
Konkrétní charakter rozdílů ukazuje na příkladu programu Aplikace, financovaného z Evropských strukturálních fondů, a resortního programu ministerstva průmyslu a obchodu Trend, jejichž cílem je v obou případech podpořit výzkum a vývoj ve firmách. „V programu Aplikace je důležitá udržitelnost projektu, na kterou Trend neklade tak velký důraz. Rozdíly jsou také v lokalizaci podpory, kdy strukturální fondy se soustředí hlavně na méně rozvinuté regiony, zatímco národní programy omezení lokalitou realizace zpravidla nemají,“ uvádí Bendl. A program Aplikace je podle něj náročnější i na samotnou administraci, což s sebou nese vyšší riziko krácení dotace kvůli nesplnění podmínek. Avšak zároveň v programu Aplikace je více než dvakrát vyšší pravděpodobnost přidělení dotace než u programu Trend.
Změnit, zjednodušit a čerpat více
Svaz průmyslu a dopravy dlouhodobě usiluje o to, aby úřady vytvořily přehled veškeré podpory, zatím ale bez hmatatelnějšího úspěchu. „Ač bylo v posledních letech velmi často zmiňováno heslo zjednodušování, praxe jde bohužel směrem ke stále větší složitosti a náročnosti,“ říká Čížek. Odnáší to pak samotný žadatel a problémy se objevují také na straně hodnotitelů a samotných poskytovatelů.
Celkově Česko v čerpání dotací a sklízení jejich efektů zaostává za okolními státy. Příkladem dobré praxe může být Polsko. „Nejsou to jen často zmiňované dálnice, ale i obnova těžkým průmyslem zasažených oblastí, rozvoj infrastruktury, školství a koneckonců i podpora studijní a pracovní mobility Poláků po Evropě, díky čemuž Poláci sbírají know‑how, zkušenosti a znalosti,“ popisuje Horská.
Polsko nebo Německo pak také podle expertů dokážou přidělené peníze mnohem lépe multiplikovat. Méně jich totiž rozdělují formou dotací a více jich distribuují formou úvěrů nebo záruk. „Půjčka je z podstaty věci návratná. Peníze z EU bychom tak mohli recyklovat, a do budoucna bychom tak měli i menší potřebu přílivu dalších prostředků,“ vysvětluje Ptáček. Půjčky také méně křiví trh. Potřeba půjčené peníze splatit totiž vede žadatele k tomu, aby je využívali opravdu jen na životaschopné a perspektivní projekty.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Alžběta Vejvodová



