Cena energie se dostala na takovou úroveň, že náklady na ujetí sta kilometrů se u elektromobilů vyrovnávají vozidlům na fosilní paliva. „Dřív byla o padesát procent levnější,“ potvrzuje Martin Havlík, člen topmanagementu skupiny Unicorn poskytující informační systémy. Stejně jako řada dalších si elektroauta pořídila i kvůli nižším nákladům na provoz.
Dnes se nevyplatí i proto, že proti srovnatelnému vozu se spalovacím motorem vyjdou o několik set tisíc korun dráž. „Například Škodu Octavii Scout čtyřkolku lze pořídit v plné výbavě se spalovacím motorem za milion korun i s daní, ve verzi elektro si dalších tři až čtyři sta tisíc korun připlatíte,“ počítá Havlík.
Očekávání, že se ceny obou typů aut začnou mezi lety 2024 a 2027 přibližovat, statistika nenaplňuje. Rozdíl poslední dobou spíše roste. Ukazuje to německá studie trhu Centra pro automobilový výzkum (CAR) za posledních dvanáct měsíců. Deník Handelsblatt z ní cituje, že ceny bateriových vozidel vylétly vzhůru rychleji než u běžných aut, v průměru o 5385 eur.
V srpnu stálo podle ceníků 15 nejoblíbenějších elektroaut v Německu o 14,5 procenta více než o rok dřív. Ceny těch na benzin či naftu vzrostly jen o 12,5 procenta, tedy o 3531 eur za kus.
Momentálně drahé, přesto žádané
Jak zjistil Ekonom, tento vývoj do jisté míry kopíruje i situace v Česku. Přesto firmy, které už elektromobily mají, hodlají jejich flotilu rozšiřovat a další o tom uvažují. V Unicornu ji dalšími čtyřmi rozšíří na dvacet, což je zhruba 10 procent celkového počtu. „Děláme to proto, že tak chceme fungovat,“ zdůrazňuje Havlík.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později