Vibrátory, dilda, erekční kroužky, biče, plácačky, anální kolíky. Přes 50 takových věcí má ve sbírce erotických pomůcek Daniel Dubravec z Brna. Většina Čechů k sexu nepotřebuje vůbec nic, Daniel Dubravec patří k 17 procentům, kteří mají více než jednu takovou hračku. Jeho sbírka má nyní hodnotu přes 40 tisíc korun, ale od doby, kdy s tímto koníčkem před deseti lety začal, utratil mnohem víc. „Mnoho hraček jsem už vyhodil a nahradil je jinými,“ říká Dubravec. „Mám tolik pomůcek, protože každá přítelkyně přinese jinou preferenci a zapříčiní další nákup. Kupuju je jen přes internet a za poslední rok jsem udělal 11 nákupů,“ vysvětluje.

Podle průzkumu společnosti Nielsen Admosphere, který připravila exkluzivně pro týdeník Ekonom, má 33 procent Čechů doma nějakou erotickou hračku. Polovina z nich jich má hned několik. A pak je tu také desetina lidí, která je velmi lákavá pro majitele sexshopů a výrobce pomůcek – ta, jež v obchodech s erotickým zbožím ještě nenakoupila, ale chystá se na to. Z průzkumu vyplývá, že lidé pomůcky používají nejčastěji společně s partnery, čtvrtina je používá o samotě. Jsou to časté dárky, především pro ženy, a muži jsou ochotni je kupovat i z druhé ruky – v internetových bazarech.

Trh s erotickými pomůckami roste globálně. Podle statistického portálu Statista.com vzrostl od roku 2016 z 10 na 34 miliard dolarů v loňském roce. Do roku 2030 by se podle odhadů měl dostat na 80 miliard.

Růst se týká i České republiky, byť je to segment v tuzemsku poměrně malý. Nákupy se odehrávají hlavně na internetu. Jak ukazuje zmíněný průzkum Nielsen Admosphere – v onlinu se odehrává 62 procent nákupů. Hodnota těchto transakcí realizovaná přes české e‑shopy vzrostla meziročně skoro o 30 procent. Loni lidé online nakoupili erotické zboží téměř za 750 milionů korun, zatímco v roce 2020 to bylo jen za 588 milionů korun, uvádí data Asociace pro elektronickou komerci. Nezahrnují ovšem to, co si Češi koupili v zahraničních, zejména v levných čínských e‑shopech. Právě cena je přitom podle Nielsen Admosphere i oslovených sexshopů stále u většiny lidí rozhodující parametr při nákupu.

Výkyvy libida

Výrazné nárůsty obratů hlásily během pandemie, kdy se lidé zavření doma nudili, větší i menší české sexshopy. Těch jsou v Česku desítky, gros jejich byznysu se odehrává v online prostředí. Mezi ty největší patří E‑kondomy.cz, Erotic City, Růžový slon a Sexshop.cz. Výsledky za druhý pandemický rok zatím zveřejnili jen někteří obchodníci: E‑kondomy.cz loni vykázaly tržby ve výši 243 milionů a meziročně si polepšily přibližně o padesát milionů. Zdvojnásobení obratu na 167 milionů pak hlásí Růžový slon.

Nejstarší hráč na trhu Erotic City, který svoji síť kamenných prodejen začal budovat už v první polovině 90. let, naopak v posledních letech mírně klesá. Zatímco v roce 2018 utržil 220 milionů korun, v roce 2020 to bylo 189 milionů korun. Během pandemie rovněž zredukoval počet prodejen na 68 ze 71.

U Čechů v erotice vede růžová a černá. Výrobky v jiných barvách zpravidla končí ve výprodejích.

Naopak čistě internetovým sexshopům pandemie pomohla. Větší výkyvy přišly až s invazí Ruska na Ukrajinu. „Válka a zdražování jsou faktory, které výrazně ovlivňují sexuální frekvenci, která je motorem nákupů v sexshopech,“ uvádí Tomáš Koubík, spoluzakladatel Sexshop.cz. „Začátek války se na našem oboru podepsal propadem, který byl v prvních dnech konfliktu skoro 80 procent. Návrat do normálu trval asi 10 dní,“ dodává.

Teď sexshopy zase očekávají, že se do jejich prodejů promítne ekonomická krize, protože erotické pomůcky patří mezi zbytné zboží. „Spíše než pokles zájmu na našem trhu očekáváme ale jen stagnaci,“ uvádí Adam Durčák, zakladatel Růžového slona. Pobočky rozjel už na Slovensku, letos se chystá ještě do Maďarska.

Byznys táhne sexuální revoluce

Pokles nebude razantní nebo aspoň nebude dlouhodobý, říkají jak prodejci a výrobci erotického zboží, tak i výzkumníci a experti zabývající se sexualitou. Zdůvodňují to tím, že je růst motivovaný společenskou změnou – sexualita, péče o tělo a vztahy se stávají postupně stále silnější hodnotou. „Dorůstá nová generace, která nevnímá erotiku jako něco, o čem se nemluví, jako něco zásadně privátního. Stále větší procento vnímá pravidelný sex jako součást zdravého životního stylu a je jedno, jestli jde o párový sex nebo masturbaci,“ říká Tomáš Koubík. Trh tak není podle něho ještě nasycený.

Detabuizace vyplývá i z průzkumů sexuálního chování, které dělá v Česku a na Slovensku výzkumník Štefan Petrík: „Ve společnosti se otvírají důležitá témata, jako je spokojenost se sexuálním životem nebo orgasmus. Právě s tím se vynořuje i potřeba sexuálních pomůcek.“ Dva z Petríkových průzkumů, které se dotkly používání pomůcek, ukázaly ještě větší používání pomůcek u žen než ve zmiňovaném průzkumu Nielsen Admosphere. K sexuálnímu vyvrcholení pomůcku používá téměř polovina žen. „Mladší generace má k pomůckám blíž, ale používají je i starší lidé,“ říká Petrík.

Související

Fakt, že sexualita a erotika už není tak intimní téma, naznačuje i rostoucí návštěvnost Erotického veletrhu, který je kromě doprovodných show postavený právě na prezentaci a prodeji erotických pomůcek. Spolupořádá jej od roku 2015 Marta Hamerník: „Na začátku jsme čekali čtyři tisíce lidí a přišlo jich osm tisíc. V roce 2019 nám přišlo 21 tisíc lidí, to už podobně jako předchozí ročníky probíhalo na letňanském výstavišti.“ Ročník byl tak silný, že byl v přepočtu na návštěvníky druhým největším erotickým veletrhem v Evropě. Poslední dva roky byly poznamenané pandemií, letošní ročník, který se konal v dubnu, tedy krátce po posledním lockdownu, přesto navštívilo 17 tisíc lidí.

Jedovatá růžová, klasický tvar

Češi jsou spíše konzervativní zákazníci. U erotických pomůcek chtějí pokud možno klasický tvar a funkčnost a vyhledávají produkty v cenové hladině 500 až 1500 korun. „V Česku neprodáte například to, co je velmi populární v asijských zemích. Roztomilých hraček s motivy zvířátek, květin, které jdou v Asii i v některých evropských zemích na dračku, se u nás prodá jen pětina v porovnání s běžným sortimentem,“ říká Koubík. Stejné je to s barvami, vede růžová a černá. „V Evropě i Asii se prodávají běžně duhové věci, křiklavější barvy,“ dodává Koubík, jehož Sexshop.cz na trhu působí 25 let a vyvíjí i vlastní produkty. „Když necháme něco vyrobit ve více barvách, růžová to vždycky převálcuje a ostatní modely vytlačí do výprodeje,“ říká Koubík.

Desítky malých firem

Největší část byznysu s erotickými pomůckami tvoří přeprodej zboží vyrobeného v Číně. Některé české sexshopy mají své vlastní značky a samy vyvíjejí produkty na základě informací od svých zákazníků. Sexshop.cz má například značku Boom, výrobu zadává v Číně.

V Česku ale působí i několik firem, které erotické pomůcky vyrábí v tuzemsku. Zpravidla jde o rukodělné, technologicky nenáročné a malosériové. Převažuje zboží z oblasti BDSM, tedy sadomasochistických praktik, při nichž se používá obojků, pout či bičíků. Jde o hodně nápaditou oblast, kde se hraje s vizuální stránkou a propracovaností pomůcek. Lidé z této komunity jsou ochotní i náležitě zaplatit.

Různé kožené důtky, obojky či pouta vyrábí například značka Black Red, Spoutaná nebo Koženédůtky.cz. Vyrábí se tu i latexové oblečení, například znojemská Hugo Mode, která se orientuje na zahraniční klientelu, nebo značka Kirsten Vaams Latex Couture.

„Je to jednodušší na výrobu a servis a také to má delší životnost než elektronika. Málokdo se tu vrhá do velkých investic. Je tu spíš hodně značek, které vyrábí z kůže, kovu, dřeva nebo latexu,“ shrnuje stav českého byznysu s erotickými pomůckami šéfredaktor online erotického magazínu Lascivní, který vystupuje pod jménem Petr S. To, že zakladatel online média, které funguje už dvanáct let, chce zůstat v anonymitě, ilustruje poměrně běžný jev pro podnikání v segmentu erotiky. Ekonom při pátrání po trhu narazil na několik značek, za nimiž stojí lidé, kteří nechtějí uvádět svá jména, i když z veřejně dostupných rejstříků dohledatelná jsou. Důvodem je, že mají další firmy a bojí se, že jejich spojení s erotikou další podnikání ovlivní.

Je to například výrobce silikonových dild vyráběných na míru 3D erotika. Za značkou stojí pár, který s tímto podnikáním začal kvůli tomu, že mu v nabídce chyběly produkty ze zdravotně nezávadného silikonu. Nyní vyrábí dilda netypických tvarů a křiklavých barev podle přání zákazníků. Často jsou extrémních rozměrů a tvarů. Je to pro ně spíš koníček než živobytí. „Aby nás to živilo, chce to rozhodnutí a velké investice. Ale nás by to dlouhodobě nebavilo. Museli bychom výrobu rozjet sériově a to bychom museli rezignovat na individualizaci produkce,“ vysvětluje Lukáš z 3D erotiky. Dodává, že jde o koníček, který kloubí s prací vývojáře oboru automatizace. V utajení zůstávají i před širší rodinou a kolegy z práce.

Nejvýraznější tuzemskou značkou erotického sortimentu je v Česku vyvíjená a zároveň i vyráběná Whoop.de.doo. Stojí za ní designérka Anna Marešová, která s výrobou vibrátorů začala před osmi lety a většinu svých věcí prodá na svém e‑shopu. Vůči mainstreamovým odbytištím sexshopů se vymezuje: „Jsme jen v těch obchodech, které zapadají do naší koncepce a mají tam zboží, které našemu brandu odpovídá i kvalitativně,“ popisuje Marešová. Stejnou obchodní strategii chce použít i při expanzi do zahraničí, kterou už začali na Slovensku. V plánu jsou ale i Německo, Itálie či severské země a uvažuje se i o Velké Británii.