Neuběhlo ani devět měsíců a ve vztahu mezi australskou společností Zip a českým Twistem to začalo skřípat. Zip, který loni v listopadu dokončil převzetí poskytovatele odložených plateb za 2,5 miliardy korun, změnil kvůli prudkým turbulencím na trhu strategii. V zemích, které nepovažuje za klíčové, hledá nové cesty, jak pokračovat. „Součástí mého mandátu je oslovit možné strategické investory a partnery. Do konce roku bychom chtěli mít jasno,“ říká zakladatel a šéf Twista Michal Šmída. Sám na transakci „papírově“ prodělává. Za svůj podíl dostal zaplaceno v akciích Zipu, jejichž hodnota od listopadu spadla bezmála o 90 procent. „Je to frustrující. Nedotklo se to jen mě, ale i dalších lidí ve firmě. Ale nehroutíme se z toho. A rozhodně nelitujeme, že jsme do toho obchodu šli. Jiná cesta než se stát součástí globálního hráče prostě nebyla možná.“

Akcie finančnětechnologických firem zaznamenaly v první polovině roku prudký propad, svět zřejmě stojí na prahu recese a lidem kvůli vysoké inflaci klesají reálné příjmy. Co to všechno znamená pro Twisto?

Přizpůsobili jsme se. Víc se zaměřujeme na ziskovost. Ať už na úrovni jednotlivé transakce a klienta či celofiremních nákladů. Jsme velmi opatrní v tom, jak rosteme, nechceme se pouštět do velkého rizika. Není třeba každý rok zdvojnásobit počet klientů jako dosud, čekáme, že budou přibývat tempem 40 procent ročně. Zaměřujeme se spíš na kvalitu portfolia.

Jak se to projevuje?

Jsme přísnější při schvalování nových klientů a jejich plateb. Díváme se, zda je klient opravdu v dobré finanční kondici. Přidali jsme další kritéria. Vedle informací z registru, které představují pohled zpátky, nově zkoumáme, jak je na tom klient finančně teď. Evropská směrnice PSD2 nám s jeho svolením umožňuje nahlédnout do jeho bankovního účtu. Zároveň jsme začali redukovat náklady, ukončili jsme spolupráci s agenturními vývojáři, kteří se měli podílet na plánované expanzi. Tým Twista se za poslední rok zvětšil skoro na dvojnásobek, máme zhruba dvě stovky lidí. Nikoho nepropouštíme, ale podstatně jsme přibrzdili nábor.

Měli jsme nakročeno do tří zemí, jedné na západě, dalších dvou na východě mimo EU. Tyto plány jsme pozastavili.

A co bude s expanzí do zahraničí, úplně jste ji zastavili?

Měli jsme nakročeno do tří zemí, jedné na západě a dalších dvou na východě mimo Evropskou unii. Tyto plány jsme pozastavili. Soustředíme se na Česko a na Polsko, představíme nové produkty. Chceme dostat Twisto do co největšího počtu nákupních košíků. Dnes máme v Česku i v Polsku dohromady 29 tisíc e‑shopů, chceme jít až na 40 tisíc. Rozjíždíme také platby na třetiny, které jsou v oblasti odložených plateb celosvětovým trendem. V Česku je spustila už před časem Alza.cz. Chtěli bychom je dostat do všech e‑shopů, které s námi dnes spolupracují.

Na jaře jste prodloužili možnost bezplatně odložit platbu ze 14 na 30 dní. K čemu ještě platba na třetiny?

Odložená platba se obvykle týká menších částek. „Třetinka“, tedy rozložení platby na tři splátky, je určena pro nákupy dražších věcí, jako je třeba nový telefon, lednička či televize. Vůči klientovi je to transparentní, není tam žádné navýšení, úrok nám platí obchodník. Stojí v průměru okolo tří procent ze zaplacené částky.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.