Centra evropských turistických destinací, kam samozřejmě patří i Praha, zasáhla covidová pandemie nejsilněji. Zatímco provozovatelům nákupních center se podařilo až obdivuhodně vybalancovat vztahy s nájemci tak, že k očekávanému masivnímu odchodu značek z center nedošlo. Situace v centru měst je daleko složitější. Podíl turistů na tržbách obchodů zde byl výrazně vyšší než u obchodních center. Situace se ale naštěstí začíná pomalu obracet k lepšímu. Chybějící asijské, ruské a americké turisty nahrazují návštěvníci ze zemí, které v minulosti v žebříčku počtu návštěvníků nikdy vysoko nefigurovaly, například z Polska. Do centra města se pomalu začali vracet i tuzemští turisté a nakonec i Pražané, kteří v době největšího turistického boomu v roce 2019 obcházeli centrum velikým obloukem. Začíná také docházet k výrazné obměně nájemní struktury. Díky nižším nájmům se na lukrativních místech začínají objevovat zajímavé retailové koncepty, které nahrazují klasické turistické pasti. Přicházejí silní zahraniční hráči, například Chanel a Balenciaga v Pařížské, Fielmann Na Příkopě nebo American Vintage ve Slovanském domě. Co je podle mého názoru nejvíce potěšující, že se objevují nové tuzemské koncepty: boty Vasky Na Příkopě, cukrářský koncept Mad Rabitt v Celetné a Mostecké nebo nové obchody tradičního Fruitisima. Provozovatelé kamenných prodejen v celé Evropě rychle pochopili, že jejich hlavní zbraní proti internetovým hráčům je nákupní zážitek. Značky provádí facelifty interiérů a lákají zákazníky na něco, co na internetu nedostanou. K tomu přispívá i soutěž o nejlepší zákaznický zážitek v kamenných prodejnách Visa Czech Top Shop. Důležitý pro další vývoj bude i postoj města a státu – Pražské informační služby a CzechTourismu – k tomu, jaké návštěvníky k návštěvě Prahy a ČR oslovovat. Zde by měla jednoznačně kvalita začít převažovat nad kvantitou. Jinými slovy menší počet lidí, kteří ale utratí ve městě více peněz.

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-67088910-vliv-zmen-v-cestovnim-ruchu-na-chovani-cizincu-pri-nakupech-v-retailu-v-postcovidove-dobe