Češi mají k vodě kladný vztah. Vedle tradičního sjíždění řek na kánoích a raftech v posledních letech objevili i jachting. A to jak na tuzemských jezerech a přehradách, tak v zahraničí na moři. Obliba plaveb na motorových lodích a plachetnicích roste po útlumu během první části pandemie i celosvětově. Zvyšuje se zájem o aktivní zážitkové dovolené, za které jsou lidé ochotni více utrácet. Zároveň jsou cestovatelé na jachtě více izolováni než třeba v hotelu, takže se lépe chrání proti covidu.
V pronájmech těchto lodí se podle analytické společnosti Allied Market Research protočilo v roce 2018 přes 15 miliard dolarů a v roce 2027 to má být téměř dvakrát tolik. Lodní byznys proto přitahuje řadu drobných podnikatelů i velkých společností. Například investiční firmy, jako je americká Kohlberg Kravis Roberts nebo britská Permira. Ta loni získala většinový podíl v největší platformě na pronájmy jachet Click & Boat. Na tento trh vstoupila i skupina kolem letecké společnosti EasyJet, která letos rozjela portál s pronájmem jachet EasyBoat.
Skupina PPF, kterou nyní ovládá vdova po Petru Kellnerovi Renáta Kellnerová, investovala do jachtařských firem přes miliardu korun. PPF loni vytvořila společný podnik s francouzským výrobcem plachetnic a menších motorových lodí Groupe Beneteau. V Blue Sea Holding spojily firmy zakoupené kontrolní podíly v předních pronajímatelích lodí Dream Yacht Charter a Navigare Yachting. Podle ředitele komunikace PPF Leoše Rouska je pronájem jachet globálním byznysem s růstovým potenciálem, takže firma nevylučuje další podobnou akvizici.
Holding Blue Sea zahrnuje také platformu pro online objednávání plavidel SamBoat, která nabízí po celém světě 40 tisíc lodí. Právě tento typ zprostředkovatelských portálů, které na rozdrobeném trhu dlouho chyběly, v současnosti rychle roste. Například česko‑slovenský start‑up Boataround.com loni více než zdvojnásobil tržby na 568 milionů a letos by se mohl dostat na miliardovou hranici. Firmu, která dnes patří ve svém oboru k největším na světě, založili v roce 2016 bývalí manažeři cestovatelské platformy Booking.com Pavel Přibiš a Jana Escher. Dnes už Boataround nabízí pronájem více než 21 tisíc lodí v 77 zemích.
Do stejného odvětví vstoupil před osmi lety také majitel reklamní agentury WMC/Grey a vývojářské firmy Actum Digital Tomáš Vondráček. Postupně přebral společnost Zindulka – vybudovanou propagátorem českého jachtingu Jiřím Zindulkou. Před čtyřmi roky pro ni získal doménu Yachting.com. Když firmu začal měnit z lokálního hráče na mezinárodního, přišla pandemie covidu. Firma se zadrhla a Vondráček uvažoval o jejím prodeji. Letos ale přišel zlom. „Máme meziměsíční nárůsty návštěvnosti okolo stovky procent,“ říká Vondráček s tím, že od prodeje firmy proto ustoupil.
Jednodušší jachting
Zájem o jachtaření se celosvětově rozjel v letech 2014 a 2015. Přibližně v této době se začaly do jachet masově montovat pomůcky, které usnadňují orientaci na vodě a řízení lodí včetně autopilota. „Tyto technologie začaly být tehdy poměrně levné. Lidé postupně zjistili, že jachting už není takový luxus, že cenově může vyjít podobně jako apartmán nebo hotel a že zážitek z cestování může být na lodi mnohem silnější,“ říká Přibiš z Boataround.
Češi si oproti jiným národům častěji pronajímají plachetnice. Chtějí aktivní dovolenou, ne jen sedět u motoru.
Jak uvádí ředitelka Státní plavební správy Klára Němcová, v Česku přispělo k rozšíření jachtingu uvolnění legislativy v roce 2015, která zvýšila počet vodních nádrží, na nichž je povolena plavba se spalovacími motory. Dalším stimulem byla v té době dobrá ekonomická situace. Od roku 2016 tak v Česku zrychlil nárůst počtu menších plavidel i vydaných průkazů k jejich řízení. Nyní je oficiálně může v zemi ovládat kolem 63 tisíc lidí. Zvyšování počtu jachtařů v Česku se zpomalilo během prvního roku pandemie, letos by ale přírůstek mohl být podle pololetních čísel největší za poslední dekádu.
Díky tomu rostou také pronájmy jachet i jejich prodeje. „Použité lodě se od covidu prodávají víc než kdy dřív,“ říká Radka Sikorová, majitelka firmy RS Yacht. I po nových jachtách je vysoká poptávka, na trhu ale chybějí. Výrobu narušily uzavírky továren během pandemie a nedostatek čipů. Nyní zase podražují základní materiály pro stavbu plavidel. „Celosvětově loděnice evidují vysokou poptávku a mají vyprodáno do roku 2024,“ dodává Sikorová. To platí jak pro segment luxusních jachet, na které se firma RS Yacht zaměřuje, tak pro běžné lodě. Jejich ceny proto meziročně rostou o 10 až 20 procent.
Čtěte také
- Číňané v nedohlednu a Češi u moře. Česká města zkusí štěstí u Arabů
- Turisté se na Lipno vracejí ve velkém počtu, přesto příjmy zaostávají za Rakouskem
- Resort přinesl chudému kraji peníze, rozvoj je ale překotný a nekoordinovaný
- Nerušit, prosím. Hotely, penziony a letní domy, odkud se nechce odejít
- Cestování s vlastní střechou přitahuje investory
Češi mají rádi plachty
Letos nejspíš vyrazí na jachtařskou dovolenou k moři rekordní množství Čechů. Například Boataround od nich přijal ve srovnání s loňskem trojnásobný počet rezervací. Tuzemští jachtaři jezdí nejčastěji do Chorvatska. „To je pro letošní sezonu už téměř vyprodané,” říká Vondráček z Yachting.com. Podle Přibiše zbývá v oblíbených destinacích, jako je Zadar, Trogir či Split, kolem pětiny volných jachet, většinou jde ale o větší a dražší lodě. Lépe se dají ještě sehnat v méně populárních přístavech či v odlehlejších, jižních částech Chorvatska. Anebo v dalších zemích, jako je Turecko či Itálie. Rychle se snižují počty volných lodí také v Řecku, zejména kolem Atén.
V Chorvatsku si jachtaři obvykle půjčují loď pro osm lidí a v průměru je to stojí na týden zhruba 74 tisíc korun. Češi si pronajímají častěji než jiné národy plachetnice. „Chtějí aktivní dovolenou, ne jen sedět u motoru,“ dodává Přibiš s tím, že na jachtařskou dovolenou jezdí hlavně mužské party, ale stoupá podíl rodin s dětmi.
Češi si častěji pronajímají jachty i v tuzemsku. Spolu s tím tu roste nabídka jachtařských služeb. „Za posledních pět až sedm let přibylo hodně půjčoven,“ říká Němcová z plavební správy a doplňuje, že se rozšířil také počet firem, které zajišťují kurzy pro budoucí kapitány a výletní plavby.
Obojí nabízí na dvou lodích i šéf restaurace a minipivovaru u pražského parku Šárka David Pátek, od letoška zároveň spolumajitel firmy Skippers Club. Větší loď, motorovou jachtu Explorer, má v Praze hlavně pro okružní jízdy s výletníky. Na lodi se často konají i firemní akce a rozlučky se svobodou. Zákazníkům kapitán nabízí také speciální ochutnávky jídel nebo vín. Nejčastěji ale chtějí řízky s pivem. Ty pak Pátek vozí ze své restaurace.