Letošní červen je první měsíc, v němž u nás obsazenost odpovídá předcovidovému období, konstatuje Petr Vahala, majitel rodinného penzionu Valevil v Dolní Moravě. „Zima byla proti předpandemickému roku 2019 zhruba ve dvacetiprocentním propadu. Co bude v létě, se teprve uvidí, ale hodně lidí chce ještě stihnout moře, protože nejistota, co bude dál, je velká,“ zamýšlí se. Obavy i podle ekonomů vzbuzuje rostoucí inflace.

Zájem o pobyt doma i v zahraničí stoupá, potvrzují Ekonomu lidé z cestovního ruchu a dokládají to i data Českého statistického úřadu – množství turistů ubytovaných v hotelech, penzionech a kempech v Česku oproti prvnímu čtvrtletí roku 2021 vzrostlo desetkrát na 2,81 milionu. Meziročně se skoro na trojnásobek zvýšily tržby cestovních agentur a kanceláří a na dvojnásobek zamířily příjmy v ubytování, stravování a pohostinství.

Dřívější maxima to nejsou. „Výrazné zaostávání je stále vidět u ubytování a cestovních kanceláří, jsou 38 procent pod úrovní roku 2019, restaurace necelou čtvrtinu,“ srovnává hlavní ekonom banky Creditas Petr Dufek.

Především chybí zahraniční hosté. „Zejména z Asie a Ruska,“ konstatuje ředitel CzechTourism Jan Herget. V prvním čtvrtletí 2019 se v Česku ubytovaly čtyři miliony turistů a hosté z ciziny převažovali. V prvním letošním čtvrtletí přijaly hotely asi tři tisíce Číňanů, ve stejném období 2019 jich bylo zhruba 91 tisíc. Letos přijíždějí spíš lidé ze sousedních zemí, nejvíc z Německa, Slovenska a Polska.

Nyní přichází hlavní sezona. Oslovení odborníci nepředpokládají, že by se turismus ještě letos dostal na hodnoty předkrizových let, to by mohlo například podle šéfa Asociace cestovních kanceláří (ACK) Jana Papeže nastat až v příštím roce. Odhaduje, že pokud vše půjde dobře, čísla se dostanou zhruba na 70 až 80 procent roku 2019.

Chuť Čechů cestovat je aktuálně veliká, odborníci nahlížejí na nadcházející sezonu zatím velmi optimisticky.

Doma ceny stoupají

Trvajícím trendem je velký zájem Čechů o dovolenou doma. Výrazně zesílil v covidu, kdy nebylo možné jezdit do ciziny. Například přes český online rezervační a recepční systém Previo, který využívá více než 2100 hotelů, penzionů a hotelových řetězců, si v prvním prázdninovém měsíci z 80 procent rezervací vytvořili Češi. Také Booking.com potvrzuje vysoký zájem o červencové pobyty.

Děje se to navzdory zdražování. Ceny se při srovnatelné kvalitě blíží pobytu u moře. „Je to dáno především rostoucími náklady, například na energie, ale i tlakem na mzdy. A v řadě případů i investicemi. V období, kdy byli nuceni mít zavřeno, majitelé investovali s vyhlídkou na lepší postcovidové časy,“ podotýká Papež. Odkazuje i na krátkou letní sezonu v Česku oproti jižním zemím, kde je teplo po delší dobu. A poukazuje na to, jak se v Německu osvědčily klouzavé prázdniny. „Kdyby se podobně jako u těch jarních lidé střídali na dovolené, letní sezona by se mohla počítat od června až do konce září,“ připomíná návrh, který se asociace cestovek neúspěšně pokusila prosadit už před pár lety. „Chceme se k této myšlence vrátit, svět se modernizuje, covid změnil náhled na mnoho věcí,“ zdůrazňuje.

Penzion Valevil, o němž je zmínka v úvodu, dává k dispozici dvě desítky lůžek. Cenu za pobyt drží už několik let stejnou: tisíc korun za noc s polopenzí. „Uvidím, co bude po létě. Vzhledem k narůstajícím nákladům možná přistoupím k tomu, že hosté budou platit k pobytu i skutečně spotřebované energie. Vidím totiž, jak hospodaří – nezhasnou, ani když v pokoji nejsou,“ vysvětluje majitel Vahala.

Jeho samotného už situace donutila mimo jiné dva z apartmánů prodat. „Na podzim mi končí fixace hypotéky a nechci riskovat, že ji nebudu mít z čeho zaplatit, až se mi zvednou úroky,“ vysvětluje. Jak někteří hosté méně utrácejí za jídlo, jeho restaurace, která běžně přijímala i objednávky zvenčí, běžně funguje už pouze pro ubytované.“ Když za celý leden byl zájem jen o čtyři pizzy, nevyplatí se mít otevřeno,“ dodává.

Hotely v přírodě hlásí na prázdninovou sezonu vysokou obsazenost, ty ve městech už na tom tak dobře nejsou.

Podle Papeže se také ukazuje, že přetrvávají velké rozdíly v zájmu o hotely podle lokality, vzato zeměpisně i umístěním do krajiny. Ty, které se nacházejí v přírodě, hlásí už nyní třeba podle rezervací Booking.com vysokou obsazenost, ve městech na tom tak dobře nejsou.

Cizinci jsou šetřiví i vystrašení

Z toho vyplývají poklesy příjmů především ve velkých městech typu Prahy, Brna, totéž zažívá turismus i v někdejších atraktivních cílech, jako jsou třeba Karlovy Vary. „Mají stále velké potíže, protože lidí je málo, stále sem jezdí spíš levnější klientela, především evropská, a jen na víkend. Chybí zaoceánská ze všech stran, asijská i americká. Nahradit čínské a ruské hosty v lázeňských městech není úplně jednoduché,“ konstatuje šéf ACK.

Navrhuje zaměřit se v propagaci na turisty ze zemí po covidu již „otevřených“ a dělat všechno pro to, aby se začali vracet Američané. „Oni jsou vystrašení. Teď jedou na dovolenou raději do Střední Ameriky nebo Karibiku, zatím se do Evropy bojí. Zprávy o válce na Ukrajině pro ně znamenají, jako by byla válka u nás. Nejsou schopni rozeznat vzdálenost. Mají pocit, že když jde jen o několik set kilometrů vzdálený konflikt, jsme i my válečné pole,“ popisuje chování občanů USA Papež.

Do hlavního města letos za první tři měsíce ve srovnání s předcovidovým rokem 2019 podle Kláry Malé z Prague City Tourism dorazilo zhruba o 50 procent méně hostů. Tehdy to bylo osm milionů návštěvníků. Podle odhadů by se do konce roku čísla mohla mírně zvednout, někam k úrovni 60 procent. „Stále jsou tady dozvuky pandemie, nově válečný konflikt na Ukrajině a roli budou hrát i ekonomické faktory,“ zdůvodňuje Malá.

Že turisté zatím utrácejí méně peněz, platí i v Praze, kde ceny patřily vždycky k nejvyšším. Tady ovšem rozdíl není zásadní. „Na základě dostupných údajů z dotazníkového šetření agentury CzechTourism průměrná útrata na osobu a den oproti roku 2019 mírně klesla. V předpandemickém roce činila u zahraničních turistů 1282 korun, v tomto roce se pohybuje kolem 1017 korun na osobu,“ při­bližuje analytička Prague City Tourism Olga Gonsiorová. A nižší útraty jsou zatím registrovány i v průměru za celou republiku a v součtu za domácí i zahraniční hosty. Za první čtvrtletí letošního roku činí podle Czech Tourismu 1691 korun, ve stejném období před třemi lety to bylo 2009 Kč.

Česko opouští slevové akce

V této situaci Praha ani další velká města neplánují už letos žádné výrazné slevové akce, aby pomohla zvýšit příliv návštěvníků. Podle Malé to sice hlavnímu městu v předchozích dvou letech pomohlo překlenout krizové období, nyní ho už ale městská marketingová organizace nechce prezentovat jako slevovou destinaci a sází opět na pestrý a rozmanitý kulturní program.

Kampaně chtějí do Česka přilákat bonitní klientelu. Má nahradit úbytek turistů, kteří hodně utráceli, třeba Rusů.

Podobně k danému stavu přistupuje turisticky vyhledávaný Český Krumlov. Jitka Boháčová z destinačního managementu města říká: „Žádné extra bonusy či vouchery neplánujeme.“ Slevy jsou podle Papeže dvojsečná zbraň. „Je to stejné, jako když se hotel dá na slevový portál. Ve chvíli, kdy ukážete národu, že jste schopni prodávat pokoj za 1500 Kč, jak chcete později tvrdit, že vaše náklady jsou dva tisíce a že potřebujete prodávat za 2500 korun, což je ale reálná cena? Lidé mají paměť,“ dodává.

Jinak vidí dlouhodobé koncepce známé třeba z Rakouska. „Tam se všichni hoteliéři a restauratéři dohodnou, že dají peníze dohromady a zaplatí provoz lanovky. Každý, kdo přijede a ubytuje se v dané lokalitě, ji má pak zadarmo. Ale na tom musí být komunitní konsenzus, jedině pak to může fungovat,“ podotýká šéf ACK.

Přilákat turisty zpátky do Česka by měly pomoci i kampaně. Jednu z nich, zaměřenou na tradice, spustil CzechTourism ve 14 zemích světa. Za motto zvolil „Přijeďte zažít původní i nové“. V dlouhodobé spolupráci s Letištěm Praha ji navazují také na přímá letecká spojení do Ruzyně. „Věříme, že i díky těmto aktivitám dojde v brzké době k nárůstu příjezdů do republiky ze sousedních a blízkých zemí a že v regionech budou hotely ještě víc využívat rezidenti,“ přiblížil Herget strategii.

Kampaň se zaměřuje na země lidnaté a s populací s vysokými příjmy. Aktuálně CzechTourism operuje například v Saúdské Arábii a Kuvajtu. Podle šéfa státní agentury je arabská klientela nejrychlejší a nejsnadnější alternativou ruské, protože uznává a oceňuje tradiční lázeňství a přes léto hojně opouští svou zemi vzhledem k tamním extrémním teplotám.

Dalšími cíli propagačních akcí jsou Izrael, Německo, Velká Británie, Polsko, Nizozemsko či Dánsko. Opět jde o myšlenku „skupina za skupinu“. Hosté z těchto států a obecně ze států sousedících by mohli nahradit ty návštěvníky z Ruska, kteří jezdili na dlouhodobé pobyty nejen do Prahy, ale po celém Česku.

Své kampaně spouští i hlavní město a míří jimi na domácí i zahraniční hosty. „Pokračujeme v úsilí eliminovat představu o Praze jako o večírkové destinaci a rádi bychom přilákali lidi se zájmem o kulturu, památky a historii,“ doplňuje Malá.

Letiště Praha v prvním čtvrtletí odbavilo kolem 1,4 milionu cestujících, což je zhruba 40 procent provozu z předkrizového období. Mluvčí Klára Divíšková Ekonomu z odhadu dalšího vývoje vyčíslila, že v celém roce 2022 by mělo být odbaveno 9,6 milionu cestujících, což by znamenalo provoz na úrovni 54 procent roku 2019. Před krizí letiště odbavilo 17,8 mi­lionu cestujících za rok, loni to bylo 4,4 milionu.

„K rychlejšímu oživování provozu, který zintenzivnil hlavně v posledních týdnech, přispěla především zlepšující se situace kolem pandemie covidu‑19. Česko a další země uvolnily řadu ochranných opatření,“ říká předseda představenstva Letiště Praha Jiří Pos. „Dopravci hlásí vyšší obsazenost letadel. Aerolinky také v posledních měsících méně využívají možnosti beztrestného rušení letů.“

Provoz na letišti se zintenzivňuje s příchodem dovolených. Pos má však stále na zřeteli, že se situace může změnit po případném rozšíření konfliktu na Ukrajině a že nikdo nedokáže přesně odhadnout, jak narůstající výdaje za potraviny a jiné základní zboží v budoucnu oslabí chuť cestovat.

Češi míří k moři i na kola

I proto je současné období pro cestovní kanceláře dobré. Zákazníci se k nim vracejí poměrně rychle. Jejich zástupci se potýkají jen s tím, že proti minulosti je mnohem pracnější sestavit nabídku a vše zařídit. Letecké společnosti často mění spoje, ruší lety nebo přidávají různé poplatky. „I palivová krize se musí dříve či později promítnout do cen, zvláště u letů na delší vzdálenosti,“ konsta­tuje Papež.

Češi každopádně cestovat chtějí, ačkoliv tomu nenahrává ani propad koruny v posledních týdnech. V přímém prodeji zatím cestovní kanceláře nevidí žádný pokles. Ceny zájezdů zůstávají zhruba stejné jako v předchozích letech, zvýšení podle Papeže činí maximálně pět až sedm procent. Současně s tím jdou mírně nahoru nároky na kvalitu ubytování.

Mezi českými turisty vedou stále tytéž země – Chorvatsko, Řecko, Španělsko a Itálie. Přibývá zájmu o Severní Afriku, například Tunisko, vrací se chuť cestovat do Turecka, Bulharska i exotiky. „Lidé se vydávají do východní Afriky, do Keni, na Zanzibar, do Tanzanie, Thajska, Karibiku nebo Střední Ameriky, kde je populární Kostarika. Přibývají i některé destinace s přímým spojením z Česka, jako Černá Hora či Albánie, jsou ne­okoukané, a proto zajímavé,“ doplňuje Papež.

Podle toho, kam se z Prahy létá, zatím vede Amsterdam následovaný Dubají a Paříží. A podle zemí jsou nejvytíženější spoje do Velké Británie, Itálie a Španělska.

O tom, že souběžně neklesá chuť cestovat doma, svědčí i údaje Českých drah. Počty cestujících s koly se už téměř vrátily na rok 2019. „Ideální počasí v dubnu a v polovině května se projevilo. Rozdíl je pár procent,“ potvrzuje náměstek ředitele pro osobní dopravu Jiří Ješeta.