Minulý rok byl pro český trh s použitými elektromobily počátkem letopočtu. Do účetnictví bazarů se tato auta poprvé zapsala významnějšími čísly. Zatímco nové vozy na elektřinu stojí i dvojnásobek stejných modelů na benzin nebo naftu, u ojetin se tento rozdíl značně snižuje. Koupě použitého elektromobilu tak dává větší ekonomický smysl než pořízení nového. Podle expertů to může rozhýbat celkové prodeje elektromobilů.

Start nového trhu

Češi si zatím vozy na elektřinu nijak zvlášť neoblíbili. Země měla v Evropské unii v prvním čtvrtletí letošního roku druhý nejnižší podíl elektromobilů na prodejích nových vozů. Tomu odpovídá i počet aut na elektřinu v bazarech. Podle datové analýzy think‑tanku Europeum ve spolupráci s inzertním portálem Sauto.cz bylo mezi 200 tisíci auty prodávanými na této platformě jen necelé procento elektromobilů.

Přesto je minulý rok pro český trh významný. Například v síti bazarů Auto Esa se podle ředitele marketingu Filipa Kučery tyto vozy objevily vůbec poprvé, letos jejich prodeje rostou a firma chce jejich nabídku dál rozšiřovat. Loni se v Česku podle Centra dopravního výzkumu celkem prodalo 739 po­užitých elektromobilů a letos za první kvartál 247, třikrát více než loni.

„Podíl elektromobilů v celkové nabídce je malý, ale neustále roste. Čtvrtinu u nás kupují soukromí zákazníci, velkým firmám jsme prodali jednotky kusů, zbytek kupují živnostníci a malé firmy,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel sítě bazarů AAA Auto, která za první čtyři letošní měsíce prodala 40 elektromobilů, tedy polovinu toho co za celý minulý rok.

Porovnání cen vybraných ojetých elektromobilů a aut na benzin či naftu

„Až se sem postupně dostanou ze západní Evropy elektromobily druhé a posléze třetí generace, bude to právě trh ojetin, který u nás pomůže zrychlit nástup elektromobility,“ předpokládá Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu.

Přitom ze západní Evropy už do Česka novější ojetiny na elektřinu proudit začínají. „Dominantním zdrojem naší nabídky jsou západní trhy jako Německo, státy Beneluxu či severské státy, zejména Švédsko,“ říká Jakub Šulta, šéf portálu Carvago.com. Firma, která přes internet prodává ojetiny především v Česku a na Slovensku, ale postupně expanduje do dalších evropských zemí, má aktuálně v nabídce 45 tisíc elektromobilů a hybridů, což je asi šest procent její celkové nabídky. „Poptávka po alternativním pohonu neustále roste. V roce 2022 je téměř každé desáté prodané auto elektromobil nebo hybrid, zatímco v roce 2021 to bylo jen každé dvacáté,“ dodává Šulta s tím, že firma už prodala stovky těchto vozů.

Elektromobil levnější než benziňák

Vzhledem k tomu, že se prodej nových elektromobilů rozjel teprve nedávno, je většina ojetin na elektřinu poměrně mladá. Průměrný věk v průzkumu Europea a Sauto.cz je 2,6 roku a nájezd kolem 20 tisíc kilometrů, zatímco u benzinových vozidel je to 8,5 roku a téměř 370 tisíc kilometrů. Tomu odpovídá i velký rozdíl v průměrných cenách mezi auty na tyto pohony. Tento rozdíl ovšem vychází i z propasti v základních cenách nových aut, která jsou v elektroverzi běžně dražší o 50 až 100 procent než vozy na benzin nebo naftu. V bazarech se ovšem tento odstup snižuje.

Každá ojetina je de facto unikát s různým stářím, počtem ujetých kilometrů nebo vybavením. Aby bylo srovnání cen použitých elektromobilů a jejich protějšků na benzin nebo naftu co možná nejobjektivnější, analytici Europea definovali typické parametry vybraných vozů na elektřinu a k nim přiřadili ekvivalenty se spalovacím motorem.

Z porovnání těchto skupin vozů (viz tabulka na str. 26) vyplývá, že ojetiny na elektřinu jsou oproti jejich protějškům se spalovacím motorem nejčastěji dražší o 10 až 60 procent. Například u základních cen nového Hyundai Kona je elektromobil o 83 procent dražší než benzinové auto, v bazaru se ale rozdíl snížil na 53 procent. Při stejném srovnání elektroškodovky Enyaq s benzinovým Kodiaqem se rozdíl snižuje ze 40 procent u nových aut na 14 procent u použitých. Nejvýhodněji pak vyšel Volkswagen Golf, jehož elektrická ojetina je dokonce levnější než benzinový i naftový protějšek.

Snížit dobu návratnosti

Podle průzkumu poradenské firmy EY Čechy nejvíc od pořízení nového elektromobilu odrazují vysoké ceny. Česko také patří podle analýz finančního serveru Money.co.uk i leasingové společnosti LeasePlan v Evropě k zemím s nejvyššími provozními náklady aut na elektřinu ve srovnání s benzinem. Například portál Elektrickévozy.cz uvádí na základě srovnání benzinového a elektrického Peugeotu 208, že se elektromobil při současných cenách vyplatí až po zhruba 260 tisících kilometrech. Dobu návratnosti lze značně zkrátit právě pořízením ojetiny.

Opakující se námitkou proti starším elektromobilům je, že po pár letech je nutné koupit novou baterii, často za statisíce. To ale částečně odmítá analytik Centra dopravního výzkumu Lukáš Kadula: „Většina výrobců dává osmiletou záruku, že baterie bude mít po této době kapacitu obvykle kolem 80 procent. Existují samozřejmě i výjimky. Paušálně ale nelze říct, že u elektromobilu je za pět nebo šest let potřeba měnit baterii.“

Také Lukáš Cingr, šéf pro poradenství zákazníkům a digitalizaci ve firmě KPMG, si myslí, že by krátká životnost baterie už neměla být při koupi elektromobilu takovým „strašákem“. A dodává: „Kvůli ekonomické situaci jsou dnes ojetá auta hitem. Stejný trend lze čekat i u elektroaut.“ Podle Kučery z Auto Esa zájem o elektromobily výrazně stoupl po nedávném zdražení pohonných hmot v důsledku ruského vpádu na Ukrajinu.

Související