Třicítka kamionů dopravce Šlechta transport jezdí s různým materiálem od železa až po papír z Česka především do Anglie, ale i dalších zemí EU. Donedávna se náklady na cestu jednoho plně naloženého vozu pohybovaly kolem 2,5 tisíce eur. Prudký růst cen pohonných hmot tuto částku zvedl. „Tři sta až čtyři sta eur na kamion a jednu cestu,“ vyčíslil Ondřej Trojan z firmy. Podnikatelé, jimž se takto zvedly náklady, pověřili řidiče, aby tankovali levněji v zahraničí. Následně se pokusí uplatnit odpočet daně z přidané hodnoty. Jak ukazují podobné pokusy z minulosti a jiných oborů, není to bez komplikací.
„Palivo je momentálně Česku nejdražší ze států visegrádské čtyřky,“ potvrdil ve dnech zdražování partner poradenské společnosti V4 Group Miroslav Šperka. A tankování v Polsku vychází při kurzu koruny a zlotého lépe už nějakou dobu. Varšava snížila výši spotřební daně i sazbu DPH, která u motorového benzinu a nafty klesla z 23 procent na osm procent. V Česku zůstává na 21 procentech.
Co země, to jiná pravidla
Když však český plátce DPH tankuje v cizině, nemůže odpočet této daně začlenit do daňového přiznání podávaného v Česku.
Obecně jsou dvě jiné možnosti, co může udělat. První z nich je zahrnout celou hodnotu nakoupeného paliva do výdajů či nákladů. Odpočet DPH už pak firma u této položky neuplatňuje.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 80 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později