Zlaté české ruce, špičkoví odborníci, renomované vzdělávání i úspěšné start‑upy. To vše v Česku máme. Na českých produktech je jasně patrná erudice i tradice a české firmy umí vytvářet a zavádět špičkové technologie. Máme ale také velmi malý trh, slabý zahraniční lobbing, moc nepodporujeme rodinné firmy, řemeslo ani firmy v počátečních fázích rozvoje a nevyužíváme poradce. V důsledku toho spíš montujeme a do zahraničí dodáváme, o co si řeknou. Českým podnikatelům by neměl stačit punc CZ a neměla by jim chybět ambice zamířit do zahraničí, hledat tam novou klientelu i kapitál. A právě takových v poslední době přibývá.
Rozhodnutí o expanzi na zahraniční trh přichází většinou z přirozených důvodů: zvětšit trh či snížit závislost na jednom trhu, snížit výrobní náklady a podobně. I plánovaná expanze ovšem bývá nezřídka procesem, v němž se věci vyvíjejí, některé otázky se formulují i zodpovídají v jeho průběhu a do finálního řešení se promítá řada „prioritně rozhodujících“ hledisek.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 80 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Michael Dobrovolný
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



