Po drastickém propadu cestování během minulého roku se dovolenkový byznys začal letos v létě probírat. Do původních kolejí se ale nevrací a některé změny způsobné pandemií koronaviru budou nejspíš dlouhodobé. Jak uvádí Jaroslaw Czernek, investiční partner společnosti Rockaway, která je spolumajitelem evropské cestovní agentury Invia Group, dovolenkové balíčky podražily přibližně o desetinu, navíc si lidé vynahrazují mnoho měsíců strávených doma a za zájezdy utrácejí více peněz. Většinou ale kupují zájezdy jen pár týdnů předem. Nepředvídatelnost je tak velkým problémem cestovek, které musí nakupovat kapacity hotelů více dopředu.

Mění se také celý trh s prodejem dovolených. Prakticky všichni aktéři, jako jsou cestovní agentury, letecké společnosti či platformy typu Booking.com, rozšiřují služby pro turisty a nabízejí flexibilnější možnosti sestavování dovolenkových balíčků dopravy, ubytování, pronájmu aut a dalších doprovodných služeb. Jak potvrzuje Czernek, celý trh se tak stále více propojuje.

Loni na jaře se kvůli pandemii koronaviru prakticky přestalo cestovat. Co to udělalo s vaším byznysem?

Po velmi silném roce 2019, kdy měla celá skupina obrat přes 1,4 miliardy eur, a silném náběhu first minute sezony roku 2020 přišel březen a během jednoho dne se nám v podstatě propadlo přes 90 procent byznysu. V létě minulého roku se pak s rozvolněním čísla trochu spravila, takže za celý rok 2020 jsme spadli na 30 až 40 procent obratu předchozího roku. Letos se nám už podařilo skupinu Invia stabilizovat a nyní jsme průběžně v zisku. Je vidět, že lidé zase chtějí cestovat a v některých týdnech hlavní sezony byla poptávka po zájezdech na 160 procent poptávky roku 2019. Náš celkový obrat je ale letos zatím na 60 až 70 procentech roku 2019. Na druhou stranu část výpadku tvoří letenky, jejichž prodeje se zatím nevrací zpátky tak rychle, jak bychom si představovali. Stále se příliš nelétá třeba do Asie nebo do Ameriky. Na příští rok plánujeme, že se plně dostaneme na čísla roku 2019.

Invia Group dnes působí v sedmi zemích střední a západní Evropy. Nyní hodně cestovek padá, není to ideální příležitost na akvizice a rozšíření záběru?

Nyní se zaměřujeme hlavně na stabilizaci byznysu, ale zároveň se díváme, kde by byla příležitost k akvizici. Myslím si, že pandemie ještě mnoho příležitostí přinese. Tato krize změnila evropský trh s cestováním. Hráči, kteří byli dobře kapitalizovaní, vyšli z krize dobře, řada cestovek ale krizi nepřežila, takže je tady přirozeně šance získat větší tržní podíl. Promýšlíme, jak toho co nejrychleji využít, jestli budeme růst organicky, nebo s pomocí akvizic.

Ve kterých zemích se díváte po akvizicích?

Naším hlavním byznysem jsou dovolenkové balíčky, tedy ubytování plus doprava, které nabízejí cestovní kanceláře, respektive touroperátoři, a my je přeprodáváme. Chtěli bychom krizi využít k posílení v této oblasti hlavně v zemích, kde ještě nepůsobíme. Primárně se tak díváme v západní Evropě – v Beneluxu, Velké Británii nebo severských zemích. Geografická expanze tímto směrem by pro nás byla zajímavá.

Nejoblíbenější dovolenkové destinace Čechů během letošní letní sezony

Před pandemií jste po Česku provozovali kolem 130 kanceláří, nyní jich máte 62. Budete kamenné pobočky po rozjezdu cestování zase obnovovat, nebo se v budoucnu více zaměříte na on‑line prodej?

Myslíme si, že dlouhodobě bude posilovat on‑line prodej zájezdů, přesto nemám jednotnou odpověď pro celou skupinu. Ve střední Evropě jsme silní v kombinaci prodeje on‑line a přes pobočky. V Německu zase náš prodej probíhá jen on‑line nebo přes call centrum. Během pandemie se v souvislosti s výpadky cestování řešila řada otázek kolem vydání voucherů či jejich exspirace a použití. Způsob informování veřejnosti o situaci kolem covidu pak měl vliv na to, jak lidé cestovali. V Česku to nebylo zrovna ideální, takže tu vznikla větší poptávka po komunikaci s cestovkami. Třeba v Německu byla komunikace úřadů s lidmi jednodušší a jasnější. I proto je v Německu přesun prodeje dovolených z off‑line do on‑line prostředí ještě razantněji než u nás. Přesto jsme řešili už před pandemií a řešíme stále, jestli bychom tam neměli přece jen nějaké kamenné pobočky otevřít. Díky tomu pak dochází k přímějšímu kontaktu se zákazníky, můžete posílit značku, poradenství je osobnější. Nemůžu tedy říct, že budeme všechno prodávat on‑line. Spíš hledáme dobrou rovnováhu.

Náš celkový obrat je letos zatím na 60 až 70 procentech roku 2019. Část výpadku tvoří letenky.

V kterých zemích byl zmatek kolem informování o možnostech cestování největší?

Nejlíp z toho vychází právě Německo, navíc tam cestovní kanceláře přišly s novými možnostmi, například umožňovaly volné stornování výletů nebo jejich změnu. Německý cestovní trh byl tedy ovlivněný pandemií zřejmě nejméně. V Polsku byla situace asi jako v Česku. V Maďarsku to bylo o něco horší, podobně na Slovensku, kde trvalo nejdéle, než se začalo létat.

Přizpůsobili jste se situaci i tady v Česku a nabízeli jste například možnost stornovat výlet těsně před odletem?

Rádi bychom, ale sami ani nemůžeme, protože jsme cestovní agentura, takže téměř nemáme vlastní produkty, ale přeprodáváme produkty touroperátorů.

A nemůžete se s nimi domluvit na uvolnění podmínek stornování dovolených?

Snažíme se o to, jsme v tom aktivní, ale vždycky je to na jejich rozhodnutí. My prodáváme zájezdy za stejnou cenu a se stejnými podmínkami jako touroperátoři. Naším benefitem je, že pro zákazníky na jednom místě shromažďujeme nabídky stovek cestovek a zajišťujeme tak transparentnost cen.

„Letos si zákazníci kupovali mnohem více pojištění, zejména na storno zájezdu. Proto se také zvýšila cena pojištění,“ říká Jaroslaw Czernek, který má ve společnosti Rockaway na starosti cestovní ruch.
„Letos si zákazníci kupovali mnohem více pojištění, zejména na storno zájezdu. Proto se také zvýšila cena pojištění,“ říká Jaroslaw Czernek, který má ve společnosti Rockaway na starosti cestovní ruch.
Foto: Radek Vebr

Kolik lidí s vámi jezdilo na dovolenou před pandemií?

V roce 2019 si přes skupinu Invia pořídilo nějaký cestovatelský produkt kolem tří milionů lidí.

Říkal jste, že letos se pohybujete na 60 až 70 procentech obratu roku 2019. Odpovídá tomu i pokles počtu lidí, kteří s vámi letos jezdí na dovolenou?

Je to o něco méně, letos s námi jezdí kolem 50 až 60 pro­cent lidí ve srovnání s rokem 2019. Nepoměr mezi sní­žením počtu zákazníků a obratu vyplývá z toho, že se zájezdy asi o desetinu zdražily, navíc lidé utrácejí za dovolené více. Kupují delší dovolené a o něco lepší ubytování.

Kdy si cestovatelé pořizují dovolené?

Dřív bylo obvyklé, že cestovní kanceláře měly už před létem rezervováno 60 až 70 procent kapacity, teď většina lidí kupuje zájezdy dva až tři týdny před odjezdem. Nepředvídatelnost je pro nás velký problém. Lidé se naučili, že není důvod nakupovat dovolenou na příští léto už během předchozího podzimu či zimy. Myslím si, že dál se to bude vyvíjet podobně. V budoucnu budou lidé čekat do posledního okamžiku a budou kupovat dovolené pár týdnů předem, protože tak mají největší jistotu, že opravdu pojedou.

Jaroslaw Czernek

Vystudoval právo na Univerzitě Karlově, pracoval v advokátních kancelářích Linklaters v Londýně, Cravath, Swaine and Moore v New Yorku a White & Case v Praze a v Londýně. Specializuje se na přeshraniční transakce v regionu Evropy, Středního východu a Afriky. V Rockaway působí od roku 2015 jako investiční partner. Finalizoval například klíčové akvizice Mallu a Heureky, dnes má na starosti firmy z oblasti cestovního ruchu v rámci Invia Group.

Co to znamená pro vás?

Nám to přináší nejistotu, ale naše výhoda je, že máme široké spektrum zájezdů. Když se neprodává jedna země, tak prodáváme víc jinou. Větší problémy to způsobí touroperátorům, protože oni musí nakoupit kapacity hotelů dopředu.

Jak se dál mění nakupování dovolených?

Větší podíl získávají destinace, kam lidé dojedou sami, a tím pádem se méně létá. Lidé také preferují menší hotely nebo ubytování v soukromí. A letos si zákazníci kupovali mnohem více pojištění, zejména na storno zájezdu. Proto se také zvýšila cena pojištění.

Kam lidé nyní jezdí nejraději?

Ve střední a východní Evropě jezdili lidé během léta nejvíce do Řecka, Turecka a Egypta, u Němců je na prvním místě Španělsko.

Do kterých vzdálenějších destinací se létalo během pandemie?

Populární destinace byly Spojené arabské emiráty, Maledivy, Zanzibar nebo Kanárské ostrovy. Dřív byla hodně populární i Dominikánská republika a všeobecně Karibik. Tato oblast ale nyní byla mnohem hůře přístupná.

Jak se změní trh s cestováním v dalších letech?

Lidé, kteří si dříve skládali dovolenou sami, tedy kupovali si zvlášť letenku a ubytování, se opět víc vracejí k balíčkům. Teď během pandemie se totiž ukázalo, že získají větší komfort a jistotu, když si koupí rovnou celý balíček. Ten si pak mohou lépe pojistit, než když si dovolenou sestaví sami. Poptávka po flexibilitě ale zůstává, takže sestavování dovolenkových balíčků bude dynamičtější. Už na to reagujeme v rámci našeho portfolia. Také si myslím, že dojde k transformaci trhu. Slabší firmy z cestovního trhu krizi nepřežijí a silní a stabilní hráči posílí.

Do cestovkového byznysu více vstupuje platforma Booking.com, která vedle rezervací ubytování nabízí i letenky nebo pronájem auta a nabídku služeb pro cestovatele chce dál rozšiřovat. Vy říkáte, že klasické cestovky turistům začínají nabízet flexibilnější možnosti vytváření dovolenkových balíčků. Vypadá to tedy, že se obě části trhu k sobě přibližují.

Ano, naše byznysy se přibližují a jsou tady i další příklady. Booking začínal prodejem hotelů, Airbnb soukromým ubytováním. Teď Booking nabízí čím dál víc soukromé ubytování a Airbnb hotely. My jsme byli platforma pro nákup dovolenkových balíčků, ale už nabízíme i samotné ubytování. Na webech aerolinek si zase můžete koupit vedle letenky i ubytování v hotelu. Všechno se to bude stále více prolínat. My se dále zaměřujeme hlavně na produkt sun and beach, tedy dovolenou u moře. Ale budeme expandovat tam, kam se trh vyvíjí, takže budeme i víc nabízet ubytování v soukromí.

Na cestovatelských platformách typu Booking se kupují jednotlivé cestovatelské produkty, které si člověk sám skládá dohromady. Pokud ale nabídnou balíčky s více službami, které ve finále spojí do jednoho produktu, pak je otázka, jestli nedělají cestovkový byznys. Podle evropské legislativy musíte mít v takovém případě licenci, pojištění a musíte dodržovat řadu dalších pravidel.

Vaším hlavním byznysem je ale stále přeprodej dovolenkových balíčků, které organizují cestování kanceláře. Pořádáte i vlastní zájezdy?

Ano, ale je to většinou v destinacích, kde touroperátoři nenabízí své produkty nebo nemají nakoupeno dostatek kapacit. Na našem obratu to má ale podíl maximálně v jednotkách procent. Nechceme konkurovat našim partnerům.

Loni jste ukončili partnerství s kanceláří Exim Tours, už dříve jste přestali spolupracovat s CK Fischer. Proč?

Nespolupracujeme s Exim Tours v Česku, ale spolupracujeme s nimi, potažmo se skupinou Rewe, do které patří, všude jinde v Evropě, například na Slovensku, v Německu, Polsku a tak dále. Důvodem konce spolupráce v Česku byly rozdílné názory a očekávání, protože došlo ke spojení CK Fischer a Exim Tours v Česku, což byli dva největší hráči v touroperátorském byznysu. Nebyli jsme pak schopni se dohodnout na parametrech spolupráce.

Šlo o to, že vám nabídli nižší provizi?

O provizi vůbec nešlo. Neakceptovali jsme například navrhovanou délku trvání spolupráce a produktová omezení, se kterými šla druhá strana do jednání.

Exim Tours mělo na vašem obratu v Česku podíl zhruba miliardu korun. Čím to chcete nahradit?

Nepřišli jsme o nějaký exkluzivní produkt. Nabízíme zájezdy od mnoha dalších touroperátorů a ti z toho benefitovali, protože zaplnili mezeru v poptávce po Exim Tours svými produkty. Paradoxně dříve, když došlo k ukončení spolupráce s Fischerem, nejvíc z toho těžil právě Exim Tours.

Majitelem Invia Group je společnost European Bridge Travel. Členem jejího představenstva je od letošního srpna i Jaroslav Tvrdík, který v Česku zastupuje zájmy čínských investorů. Jakou roli ve firmě hraje?

Investici do Invie jsme provedli v roce 2016 spolu s čínskou společností CEFC. Po kolapsu CEFC její aktiva převzala čínská státní firma CITIC Europe Holdings, což je nyní náš spoluakcionář v Invii. European Bridge Travel je čistě holdingová společnost a jsou v ní zástupci jak Rockaway, tak CITIC.

V jakém poměru vlastníte akcie tohoto holdingu, respektive Invie?

CITIC má majoritní podíl, ale je to hlavně finanční investor, který se do řízení firmy nezapojuje v plné míře. My držíme minoritní podíl, ale máme nad firmou manažerskou kontrolu.

Proč jste tenkrát do Invie vstoupili s CEFC?

Tenkrát to byl v Česku nový investor, který deklaroval, že má zájem se strategicky podílet na aktivech v Evropě a jako vstupní bránu si vybral Českou republiku. V krátké době realizovali několik transakcí, pak přišla příležitost koupit Invii a oni prohlašovali, že mají zájem o širší propojení tohoto cestovatelského byznysu s aerolinkou Smart­wings a investicemi do hotelů. V tu dobu to dávalo smysl, pak ale došlo k úplné změně situace.

Související