16. září 2021

Srovnávací výzkum Město pro byznys jednoznačně ukázal, že Brandýs nad Labem-Stará Boleslav je podnikatelsky nejatraktivnějším městem v České republice. Zasloužil se o to vstřícný přístup radnice k podnikatelům i výhodné podmínky pro podnikání. Stříbrnou příčku obsadil Žďár nad Sázavou, bronz bere Uherské Hradiště. Srovnávací výzkum zpracovává analytická agentura Datank a hodnotí v něm všech 205 obcí s rozšířenou působností v České republice.

V celorepublikově vítězném Brandýse nad Labem-Staré Boleslavi se podnikatelské prostředí rozvíjí. Město podnikatele láká výbornou dopravní dostupností a dynamickým rozvojem podmínek, které z něj dělají atraktivní místo pro podnikání. To se projevuje vysoce nadprůměrným počtem malých a středních firem, ale také aktuálně rychle narůstajícím počtem firem i živností. S tím jde ruku v ruce vysoký nárůst počtu obyvatel a také počet dokončených bytů na 1000 obyvatel. Dlouhodobě nezaměstnaných je tu přitom velmi málo. Radnice místní rozvoj podporuje, o čemž svědčí vysoký podíl kapitálových výdajů na celkových výdajích, při srovnání s ostatními městy dosahuje rovněž výborné úrovně podíl výdajů věnovaných na vzdělávání. Skvělého výsledku dosáhla radnice rovněž v testu elektronické komunikace, který fiktivními podnikatelskými dotazy ověřuje, jak rychle a kvalitně na ně reaguje místní živnostenský úřad.

„Já jsem nesmírně šťastný, že město Brandýs nad Labem-Stará Boleslav získalo toto ocenění. Po vítězstvích v krajských kolech jsem velice rád, že jsme se prosadili i celostátně. A ty důvody jsou asi jasné, radnice věnuje hodně úsilí do rozvoje města, do rozvoje školství a samozřejmě nám nahrává výborná dopravní obslužnost,“ říká starosta Brandýsa nad Labem-Staré Boleslavi Vlastimil Picek.

Stříbrný Žďár nad Sázavou těží z vysoce nadprůměrného nárůstu počtu ekonomických subjektů a také nadprůměrného počtu firem v přepočtu na tisíc obyvatel. Z ekonomických ukazatelů je třeba vypíchnout nadprůměrný podíl výdajů, které radnice věnuje na oblast bydlení, stejně jako na veřejnou dopravu. Především se ale dvacetitisícové město dostalo na čelné příčky výborným výsledkem v části výzkumu, která se zabývá přístupem veřejné správy. Má kvalitní webové stránky z pohledu podnikatele, velmi dobrý scóring úředních hodin, tedy počet úředních hodin, během kterých si mohou podnikatelé, ale nejen oni, dojít vyřídit vše potřebné, a skvěle dopadl Žďár v testu elektronické komunikace. Ten prostřednictvím několika vln fiktivních podnikatelských dotazů ověřuje kvalitu a včasnost odpovědí, které odcházejí směrem k podnikatelům ze živnostenského úřadu.

Bronzové Uherské Hradiště má velmi vysoký podíl podnikajících osob v přepočtu na ekonomicky aktivní obyvatelstvo. Město v srdci Slovácka se výrazně rozrůstá, o čemž svědčí vysoký počet dokončených bytů. Pokud jde o ekonomické údaje, může se radnice pochlubit vysokou likviditou, ale také nadprůměrnými výdaji věnovanými na kulturu nebo sport. Uherské Hradiště zaznamenalo výborný výsledek také v části výzkumu, který se věnuje přístupu veřejné správy. Velkou měrou se na tom podílely kvalitní webové stránky z pohledu podnikatele, na kterých jsou k nalezení v přehledné formě veškeré podstatné informace potřebné pro komunikaci s veřejnou správou nebo například pro rozvoj vlastního podnikání.

„Vyhodnocování a slavnostní vyhlašování regionálních výsledků tohoto výzkumu patří již tradičně k našim krajským setkáním. Jsme rádi, že můžeme takto přispět k jeho medializaci a zároveň poblahopřát čerstvým vítězům. Starostové či primátoři oceněných měst si zaslouží naše uznání,“ říká předseda Svazu měst a obcí ČR František Lukl.

Celkové pořadí – Město pro byznys 2020

1. Brandýs n. L.-Stará Boleslav
2. Žďár nad Sázavou
3. Uherské Hradiště
4. Jablonec nad Nisou
5. Ostrava
6. Šlapanice
7. Prostějov
8. Humpolec
9. Jablonec nad Nisou
10. Hradec Králové
11. Frýdek-Místek
12. Velké Meziříčí
13. Jihlava
14. Hodonín
15. Blatná

Srovnávací výzkum Město pro byznys již třináctým rokem hodnotí podnikatelský potenciál měst a obcí v České republice. Detailnímu zkoumání jsou podrobena všechna města a obce s rozšířenou působností. Analytici agentury Datank, která za výzkumem stojí po datové stránce, dělí své hodnocení do dvou hlavních kategorií, podnikatelské prostředí a přístup veřejné správy. V rámci výzkumu jsou shrnuty všechny důležité informace a statistická data, která dále rozvíjejí diskusi o vývoji podnikatelského prostředí v ČR. Pořadí se vyhodnocuje za jednotlivé kraje a také za celou republiku. V celorepublikových výsledcích jsou v letošním ročníku poprvé zohledněny podmínky života v regionech. Místo dobré pro podnikání by totiž mělo být i dobrým místem pro život! Vyhlašovatelem výzkumu je týdeník Ekonom, partnerem Stavební skupina EUROVIA CS a Svaz měst a obcí ČR.


Město pro byznys 2020

Základní informace o výzkumu

Město pro byznys je srovnávací výzkum, který již třináctým rokem vyhodnocuje podnikatelské prostředí ve všech obcích s rozšířenou působností v ČR a městských částech Hlavního města Prahy. Vyhlašovatelem výzkumu je týdeník Ekonom. Data vyhodnocuje agentura pro informace a analýzy Datank.

Cílem výzkumu je vytvořit diskusní platformu na téma podpory malého a středního podnikání a poskytnout zpětnou vazbu radnicím.

Metodika hodnocení

Město pro byznys je nejrozsáhlejším výzkumem municipalit v ČR. Srovnává mezi sebou 205 obcí a 22 městských částí Hlavního města Prahy, k čemuž využívá největšího počtu kritérií. Výzkum získává necelých 15 tisíc dat z nezávislých zdrojů, jako jsou Český statistický úřad, Ministerstvo financí ČR, Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR, CRIF – Czech Credit Bureau, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy či největšího on-line průzkumu platů www.platy.cz. Další data se získávají vlastními „mystery testováními“ a vlastními šetřeními.

Metodika hodnocení je založena na vyhodnocení 28 kritérií rozdělených do dvou základních oblastí:

  • Podnikatelské prostředí – 15 kritérií
  • Přístup veřejné správy – 13 kritérií

1) PODNIKATELSKÉ PROSTŘEDÍ – 15 kritérií (40 % hodnocení)

  • podíl podnikatelů (podíl podnikajících fyzických osob v ekonomicky aktivním obyvatelstvu); údaj je za celé ORP; čím vyšší podíl, tím je město hodnoceno lépe
  • podíl firem (počet právnických osob na 1000 obyvatel); údaj je za celé ORP; čím vyšší podíl, tím je město hodnoceno lépe
  • podíl malých a středních firem v místním podnikatelském prostředí (podíl firem s méně než 250 zaměstnanci na 100 ekonomických subjektů); čím vyšší podíl, tím je město hodnoceno lépe
  • vývoj počtu ekonomických subjektů (meziroční rozdíl počtu ekonomických subjektů); údaj je za celé ORP; čím vyšší změna, tím je město hodnoceno lépe
  • vývoj počtu fyzických osob podnikajících (meziroční rozdíl počtu ekonomických subjektů); údaj je za celé ORP; čím vyšší změna, tím je město hodnoceno lépe
  • vývoj počtu právnických osob (meziroční rozdíl počtu ekonomických subjektů); údaj je za celé ORP; čím vyšší změna, tím je město hodnoceno lépe
  • index stáří (poměr obyvatel ve věku do 15 let ku obyvatelům nad 65 let); čím mladší populace, tím lépe
  • vzdálenost k dálniční síti; údaj se vztahuje jen k hodnocenému městu
  • cena stavebních pozemků (průměrné kupní ceny stavebních pozemků v Kč/m2); kritérium se vypočítává dle velikosti města v příslušném okresu
  • změna ceny stavebních pozemků (meziroční rozdíl ceny); údaj je za celé ORP; čím vyšší změna, tím je město hodnoceno lépe
  • nezaměstnanost (podíl nezaměstnaných osob); údaj je za celé ORP; čím nižší nezaměstnanost, tím je město hodnoceno lépe
  • dlouhodobá nezaměstnanost (podíl osob s délkou evidence nad 1 rok z celkového počtu nezaměstnaných); údaj je za celé ORP; čím nižší je mezi nezaměstnanými podíl evidovaných déle než 1 rok na pracovním úřadě, tím je město lépe hodnoceno
  • průměrný měsíční plat; údaj se vztahuje k okresu; čím nižší jsou platy, tím lépe je město hodnoceno (data dodala společnost Profesia, provozovatel portálu platy.cz)
  • změna počtu obyvatel (celkový přírůstek obyvatel za rok vztažený na 1000 obyvatel); údaj je za celé ORP; čím vyšší je přírůstek obyvatelstva, tím lépe je město hodnoceno
  • počet dokončených bytů na 1000 obyvatel

2) PŘÍSTUP VEŘEJNÉ SPRÁVY – 13 kritérií (60 % hodnocení)

  • kapitálové výdaje (výše uznatelných nákladů dotací z EU přepočtená na počet obyvatel); údaj se vztahuje k hodnocenému městu
  • výdaje na veřejnou dopravu (roční objem výdajů ze strany obce na veřejnou dopravu – objem vlastních výdajů je v rámci pořadníku ohodnocen dvojnásobkem této sumy); údaj se vztahuje k hodnocenému městu (data dodala společnost CRIF – Czech Credit Bureau)
  • výdaje na vzdělávání (data dodala společnost CRIF – Czech Credit Bureau)
  • výdaje na bydlení (data dodala společnost CRIF – Czech Credit Bureau)
  • výdaje na sociální péči (data dodala společnost CRIF – Czech Credit Bureau)
  • výdaje na kulturu (data dodala společnost CRIF – Czech Credit Bureau)
  • výdaje na sport (data dodala společnost CRIF – Czech Credit Bureau)
  • likvidita; údaj se vztahuje k hodnocenému městu (data dodala společnost CRIF – Czech Credit Bureau)
  • dluhová služba / běžné příjmy; údaj se vztahuje k hodnocenému městu dluhová služba / běžné příjmy (data dodala společnost CRIF – Czech Credit Bureau)
  • podpora webových stránek (podpora webových stránek z pohledu podnikatelů); hodnocena je jednoduchost a přehlednost; při hodnocení se zohledňuje samostatná sekce pro podnikatele již na domovské internetové stránce obce, odkaz na formuláře z domovské stránky, počet formulářů a to, zda jsou formuláře uloženy ve formátu DOC nebo PDF; do kritéria podpory webových stránek se hodnotí i umístění a rozsah katalogu místních firem, údaj se vztahuje k hodnocenému městu
  • test elektronické komunikace (rychlost a kvalita odpovědi); údaj se vztahuje k hodnocenému městu
  • úřední hodiny (úřední hodiny MěÚ); údaj se vztahuje k hodnocenému městu; pokud je počet úředních hodin živnostenského odboru vyšší nežli počet úředních hodin pro celý úřad, započítávají se úřední hodiny živnostenského odboru; při hodnocení se zohledňuje i výzva domluvit si schůzku telefonicky mimo úřední hodiny
  • daň z nemovitostí pro podnikatele (místní koeficient dle novely zákona č. 338/1992 Sb. o dani z nemovitostí a výpočet daně z nemovitosti pro jednopodlažní prodejnu o rozloze 100 m2 umístěné v nejdražší části obce/města); údaj se vztahuje k hodnocenému městu
Související