Pustit žáky do firem, upravit vzdělávací osnovy a obrátit pohled státu na vzdělávání směrem do budoucnosti. To prosazuje už pátým rokem na pozici viceprezidentky Svazu průmyslu a dopravy ČR Milena Jabůrková. Tato první žena v představenstvu svazu, která je zároveň i členkou představenstva české pobočky IBM, je zodpovědná za témata digitalizace a vzdělávání. „Firmy své zaměstnance vzdělávají, je to pro ně otázka přežití, horší je to s aktivitou státu. Má sice spoustu ambicí, ale když potom přijde na lámání chleba, mají někteří vládní členové představu, že je vzdělávání o rozdávání chlebíčků,“ říká Milena Jabůrková. Její aktivitu při tvorbě a projednávání Strategie vzdělávání 2030+ a prosazování digitálního vzdělávání ocenilo před pár týdny ministerstvo školství – medailí 1. stupně.
Jaký měla pandemie vliv na vzdělávání a digitalizaci v průmyslových podnicích?
Především urychlila technologický vývoj, ukázala budoucí cesty a důležitost digitálního vzdělávání. Stačí se podívat například na elektromobilitu, na proměnu dodavatelsko‑odběratelských řetězců, výrobních procesů a je vidět nesmírné množství práce, které budeme mít s proškolováním a přeškolováním zaměstnanců. Teď nám třeba ve Střední odborné škole Třineckých železáren říkali, jaké změny jsou v procesech úpravy oceli, ale učí se podle 15 let starých osnov. Učivo z nich už ani dnes nepoužijí v praxi, natož v budoucnu. Když se podíváte na topenáře, on už dnes nedělá jenom topení, je kolem toho spoustu počítačové analytiky. Potřebuje spoustu nových znalostí, což si už aspoň uvědomují firmy. Musí – protože pro ně je vzdělávání související s technologickými změnami podmínkou přežití. Do vzdělávání pro budoucnost by se ale měl zapojit hlavně stát. Měl by vytvořit systém, který motivuje občany, vzdělávací instituce i podniky, aby do modernizace vzdělávání investovali. Stát by měl také cíleně podporovat a usnadňovat spolupráci firem se školami. Je důležité propojovat firemní praxi s výukou ve škole. Je však těžké o tom přesvědčit některé státní představitele. Snažíme se jim se Svazem průmyslu a dopravy vysvětlit, že je potřeba investovat do přípravy na budoucnost, a ne ze šuplíku vytahovat staré projekty typu nadjezdy, podjezdy a silniční stavby. Na digitální transformaci firem chtěl stát ze 190 miliard korun z Národního plánu obnovy dát jen jednu miliardu, usilovali jsme o deset, získali jsme aspoň pět.
Děje se v českých firmách dost zajímavého na to, aby tím šlo úředníky inspirovat?
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 80 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Hana Vacková
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



