Do Německa je to z největší firmy v chebském regionu necelý kilometr a napojení na hranice je tady symbolické. Firma Heinz-Glas Decor, kterou vede Pavel Isteník, je součástí největšího světového vývojáře a dodavatele parfumérských a kosmetických flakonů.
Každý den dekoruje zhruba 600 tisíc flakonů, které pak míří například do Francie do největších parfumérských domů. Jím vedená společnost patří do skupiny Heinz-Glas, kterou od roku 1622 vlastní německá rodina Heinzových. Není to překlep, firma opravdu příští rok oslaví 400 let od založení. A její česká součást rostla i v covidu.
Kupovali lidé parfémy v době covidu?
Ano, byť nejhorší byly asi loňský duben a květen kvůli nejistotě. Naši zákazníci pocházejí hodně z Francie, která byla v první vlně výrazně postižena, takže se vše zpomalilo. Neměli jsme možnost dodávat flakony přímo do plnicích francouzských závodů. Teď už ale zase jedeme naplno a loňský rok jsme uzavřeli pětinovým růstem obratu. Zisk jsme dokonce více než zdvojnásobili.
Jak je to možné?
Získali jsme nové zákazníky a maximálně se orientujeme na produkty s vyšší přidanou hodnotou. Tedy na nejsložitěji zdobené a dekorované flakony a kosmetické produkty. Já ten směr preferuji už čtvrtým rokem od svého nástupu do firmy a ukazuje se, že se to vyplácí. Když z našeho vývoje slyším, že budeme mít nový složitý produkt, rozzáří se mi oči (smích). Vyrábíme opravdu složité dekorace pro firmy jako Estée Lauder či L’Oréal, a jedeme tak na pozitivní vlně růstu. Pokud by nebyl covid, vzrostli bychom v tržbách určitě o polovinu. Letos každopádně míříme na obrat půl miliardy korun.
Pokud si vezmete do rukou váš oblíbený parfém, tak je vysoce pravděpodobné, že se na jeho obalu podílela firma Heinz-Glas Decor z Hranic.
Málokdo by tipoval, že právě zde se vyrábí flakony parfémů a kosmetických výrobků předních světových značek. Společnost Heinz-Glas Decor, kterou již čtyři roky úspěšně vede Pavel Isteník, každý den dekoruje přes 600 tisíc flakonů.
Patří totiž do německé skupiny největšího světového vývojáře a dodavatele parfumérských a kosmetických flakonů Heinz-Glas s téměř 400letou tradicí.
Za působení Pavla Isteníka se české zastoupení proměnilo z role výrobce také v kompetenční centrum na sítotisk a horkou ražbu pro celou skupinu. Tomu odpovídají také hospodářské výsledky.
I v těžké době covidu se mu podařilo zdvojnásobit zisk české pobočky. S Heinz-Glas Decor v ČSOB úzce spolupracujeme více než 20 let. Společně řešíme nejen financování a tradiční bankovní služby, ale také dotační poradenství.
Vzájemné spolupráce si moc vážím a Pavlu Isteníkovi i celé skupině Heinz-Glas přeji spoustu dalších úspěchů.
Máte nově zainvestováno?
Ano, před dvěma lety jsme investovali do výstavby nové výrobní haly, kde jsme instalovali technologii postřiku a metalizace flakonů. A teď z toho naplno profitujeme. Navíc technologii letos dále rozšiřujeme. Splňuje to důležité − vytváří opravdu vysokou přidanou hodnotu.
Jak velká investice to byla?
Přes 165 milionů korun. Máme v dekoracích nejmodernější technologie na trhu. Můžete si je představit tak, že na čirý flakon nanáší nejrůznější vodou ředitelné barvy a umí nanášet také velmi tenkou vrstvu hliníku, která dělá efekt metalizace (zrcadla).
Samotné skleněné flakony nevyrábíte?
V Česku se nedělají, ale vyrábějí se v rámci celé naší rodinné skupiny Heinz-Glas. Ta má v Německu dvě hutě na výrobu skla. Naše kompetence je v dekoraci. Převezmeme neozdobené „sklenky“ a exportujeme luxusní flakony. Design samozřejmě nakonec prodává nejvíce a u zákazníků rozhoduje. To je náš úkol.
Podílíte se také na navrhování a designu jednotlivých flakonů?
Ano, skupina se tomu v úzké spolupráci se zákazníky, tedy s parfuméry nebo kosmetickými firmami, naplno věnuje. Každý den dekorujeme zhruba 600 tisíc flakonů a průměrná velikost jedné zakázky je kolem 50 tisíc. To znamená, že v jednom týdnu vyrábíme zhruba 50 až 60 různých zakázek. Máme 35 různých dekorovacích strojů podle tvarů flakonů a použité technologie. A jsme zároveň kompetenční centrum v rámci skupiny Heinz-Glas na dekorační technologie sítotisku a takzvanou horkou ražbu. Jednoduše řečeno − dekoračních technik umíme opravdu hodně.
Pokud se obvyklá cena u lepších parfémů pohybuje v obchodě kolem jednoho až tří tisíc korun, kolik z toho zhruba tvoří náklady na obal?
Nemohu být přesný, ale může to být zhruba do deseti procent. Vlastně to ale není důležité. Důležité je know-how, značka, emoce. U parfémů a krémů to platí stoprocentně. A pro vaši představu − když říkám, že se věnujeme zboží s nejvyšší přidanou hodnotou, tak vyrábíme i flakony o velikosti 50 ml na voňavky nebo krémy, které si pak zákazník v obchodě kupuje za 350 eur. Ale pracujeme samozřejmě například i pro Avon.
Každý den dekorujeme zhruba 600 tisíc flakonů.
Kolik máte pracovníků?
Aktuálně 390. Před čtyřmi lety to bylo 200 zaměstnanců. Nabíráme, i když jsme výrazně investovali do digitalizace a automatizace. Ukazuje se, že díky ní můžeme získávat nové zakázky a ve finále navyšovat také počet lidí v týmu.
Daří se vám nabírat lidi?
Ano, i když jsme v podstatě na hranicích a místní často jezdí pracovat do Německa. Podařilo se nám ovšem vybudovat skvělou firemní kulturu, pro niž je nejdůležitější vzájemná úcta a respekt. Jsme největší zaměstnavatel na Chebsku, což je do určité míry i závazek. Podporujeme mnoho zdejších aktivit včetně škol, školek a místní kultury a snažíme se podporovat náš region.
Co chystáte letos dále?
Přecházíme na nový informační systém SAP. Takže připravujeme procesy na změnu. Zároveň finalizujeme vše potřebné pro zahájení stavby velké logistické haly, která by měla mít zhruba pět tisíc metrů čtverečních. A připravujeme projekt pro vytvoření výzkumného a automatizačního centra, což by mělo být, řekněme, definitivní potvrzení, že nejsme jen výrobní závod, ale že jsme technologické centrum s vlastním silným vývojem a výzkumem.
Pomáhá vám nějak s dotacemi ČSOB?
Ano, s dotačními tituly nám velmi pomohla. Máme téměř dvacetiletou úzkou spolupráci a nejvíc oceňuji, že ČSOB nenabízí jen klasické bankovnictví, ale celkové poradenství. Dokázali jsme společně nejen připravit žádosti o pobídky, ale také zajistit následné financování investic.
Rodina Heinzových, která skupinu vlastní, podniká od roku 1622. Jaké bude pokračování?
Příběh jede dál, byť příští rok slavíme 400 let od založení firmy. Dosavadní hlavní postava skupiny, pan Carl-August Heinz, předal loni nejvyšší funkci své dceři Carlettě, která představuje už třináctou generaci. Jsme v kontaktu několikrát měsíčně ohledně techniky či financí a oni se stále naplno řízení skupiny věnují. Přes tu staletí dlouhou tradici jsme navíc obrovsky inovativní a dynamická firma. Nejen ve výrobě, ale také v produktech. A jsme také silně multikulturní společnost. Stavíme nový závod v Číně, máme továrny nejen v Evropě, ale také v Indii či Peru a firemní kultura je u nás velmi silná. Jejím nositelem je rodina Heinzových, která si dobře uvědomuje, že lidé jsou v podnikání největší kapitál.
Více na www.pruvodcepodnikanim.cz