Světový letecký průmysl čelí největší krizi v historii. Výrobcům letadel, jako je Boeing nebo Airbus, klesají tržby o desítky procent. Od velkých globálních firem se krize leteckého průmyslu přelévá také do Česka. Sídlí tady totiž řada subdodavatelů, kteří velkým světovým výrobcům dodávají součástky. Anebo firem, které vyrábějí vlastní menší letadla. V následujících letech se rozhodne, jak silná je česká tradice výroby letadel a leteckých dílů a jestli si ji Česko dokáže i v krizi udržet.
Češi umí postavit celé letadlo
Tržby tuzemského leteckého průmyslu, tedy výrobců letadel a jejich motorů a součástek do letadel a kosmických lodí se pohybují kolem 23 miliard korun ročně. Letecký průmysl v Česku zaměstnává necelých devět tisíc lidí, tedy zhruba pětkrát méně než ten automobilový. Přesto je Česká republika sedmým největším výrobcem letadel a leteckých součástek na světě. V Česku podniká v tomto oboru na 40 společností. "Patříme mezi velmoci zejména ve výrobě motorů, stěžejních leteckých součástek a letadel typu ultralight," uvádí analytička České spořitelny Tereza Hrtúsová.
Většinou jde o malosériovou výrobu. Největší tuzemský výrobce letadel − kunovická společnost Aircraft Industries, která vyrábí 19místná civilní letadla hlavně pro ruský a africký trh, v posledních letech prodávala mezi deseti a dvaceti letadly ročně. Jihlavský výrobce ultralightů Zall Jihlavan Airplanes jich ročně vyrobí kolem 45. Dodává hlavně na evropské trhy a do Číny.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 90 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později