Výrobce bezpečnostního softwaru Avast bývá označován za příklad velkého úspěchu české vynalézavosti. Programy vyvinuté společností založenou na přelomu 80. a 90. let minulého století v Praze podnikateli Pavlem Baudišem a Eduardem Kučerou dnes používají stovky milionů uživatelů po celém světě. V roce 2019 Avast vydělal 322 milionů dolarů.
Cesta ke světovému úspěchu ale nebyla snadná. V roce 2001 stál Avast kvůli silné konkurenci a změnám na trhu před krachem. Zachránila ho nová marketingová strategie a nová jednoduchá verze jeho vlajkového antivirového programu. S tou přišel mladý šéf vývoje Ondřej Vlček. Nyní je z něj generální ředitel Avastu.
IT odvětví, v němž Avast podniká, patří mezi perspektivní obory české ekonomiky. Ekonomové očekávají, že v dalších letech výrazně poroste jeho příspěvek k HDP. Souhlasíte s nimi?
Ondřej Vlček (O. V.): Počítače mění svět. Každá firma, ať podniká v jakémkoliv odvětví, se stane dřív nebo později tak trochu počítačovou, protože trendy, jako je digitalizace, umělé inteligence proniknou úplně všude. Dřív jsme byli jako výrobce softwaru tak trochu exoti, byla to taková subkultura. Teď už ale nemám pochybnosti o tom, že celý ten obor bude čím dál víc perspektivní.
Česko je však relativně malé a IT společností, které mají skutečně globální dopad, tu zatím mnoho není. Je tedy opravdu šance získat nějaký významnější podíl na světových trzích a tím pro Česko zajistit solidní příjmy?
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 90 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později