Lidé si v době pandemie chtějí hrát, menší výrobci a prodejci hraček se přesto potýkají s poklesem prodejů.

Dostihy a sázky, slavná stavebnice Merkur nebo třeba Igráčci. To je jen malý výčet českých hraček, které si získaly renomé nejen doma, ale i po celém světě. Český hračkářský průmysl je v posledních letech na vzestupu. Podle statistik o zahraničním obchodu bylo Česko loni dokonce největším vývozcem hraček v rámci Evropské unie, když jich exportovalo celkem za 55,7 miliardy korun.

Podobně si Česká republika vede i pokud jde o hodnotu vyvezených hraček na obyvatele − v tomto ohledu je bezmála s 200 eury na druhém místě za Maltou (270 eur) a daleko před třetím Nizozemskem (66 eur). Většina hraček se z Česka vyváží do zemí EU, s hračkami české provenience si ale hrají děti třeba až v USA, Japonsku, Rusku nebo Izraeli.

Jak vyplývá z dva roky staré analýzy UniCredit Bank, Česko je spolu se Slovenskem od rozšíření EU v roce 2004 vůbec nejrychleji rostoucím vývozcem hraček v Evropě. Hodnota exportu tohoto zboží se v obou zemích v porovnání s rokem 2005 zvýšila více než desetinásobně.

Hlavní podíl na mnohamiliardovém exportu má ale především fakt, že v Česku má své závody čtveřice obřích zahraničních hračkářských koncernů: Lego, Simba, Playmobil a Ravensburger.

Například dánská stavebnice Lego do Česka přesunula velkou část své výroby a některých dalších činností. V Kladně má největší balicí a výrobní závod, kde se každý den dekorují a balí miliony kostek. V Jirnech u Prahy pak stojí obří centrální sklad, odkud se stavebnice expedují do celého světa. Jirny jsou pro dánskou společnost dokonce jedním ze tří hlavních distribučních center na světě. V Praze je pak také obchodní ředitelství pro střední a východní Evropu.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 80 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-66855840-cesko-jako-hrackarska-velmoc