Na hlavu si nastrčí helmu, na nos posadí brýle a úzkým otvorem se protáhne do nitra mohutného stroje. Tam se přikurtuje k sedačce a otočí klíčkem. Prostorem se rozletí rachot tankových motorů. Dvaašedesátiletý Zdeněk pravě virtuálně odstartoval do dalšího kola válečné bitvy na monitoru počítače. "Chytlo mě to teda pořádně," říká nadšeně muž z Valašského Meziříčí. On-line spolubojovníky či soupeři mu jsou mu často o půlstoletí mladší příznivci stejné hry.
Rozvoj počítačových her mění podobu hraní. Dříve zábava pro děti a náctileté vtahuje čím dál víc i dospělé. Průměrnému hráči počítačových her je už 35 let. "Stali jsme se mainstreamem," konstatuje Pavel Barák, šéf Asociace českých herních vývojářů. "Demografie hráčů se během posledních let hodně proměnila. Hrají náctiletí i jejich rodiče," uvádí Zdeněk Záhora, pedagog Masarykovy univerzity v Brně a šéf projektu Game Studies, který usiluje o propagaci digitálních her v Česku.
Hry za miliardy: trh se rychle zvětšuje
Počet hráčů roste celosvětově, odráží se to i na obratu českých firem vyvíjejících digitální hry. Více než stovka tuzemských společností působících v tomto odvětví dosahuje ročních tržeb už kolem pěti miliard korun. Stoupá i vliv asociace, Pavel Barák se nedávno stal členem předsednictva Hospodářské komory České republiky. "Hraní počítačových her se jednoznačně stalo jednou z nejrozšířenějších forem zábavy vůbec, obratem několikanásobně převyšujeme českou filmovou produkci," doplňuje Barák. Odvětví rostlo v Česku v posledních pěti letech meziročně v průměru o 29 procent.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 80 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Petr Býma
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



