Jannis Samaras, spolumajitel a předseda představenstva společnosti Kofola, na první pohled nepůsobí jako dravý podnikatel. Je tichý a rozvážný. Přesto se mu společně s jeho otcem Kostasem Samarasem (zemřel v roce 2015) podařilo vybudovat nápojářské impérium zhruba s dvacítkou značek, které před koronavirovou pandemií ročně utržilo přes šest miliard korun.

Společnost Kofola patří k symbolům českého byznysu. Jako jedné z mála původních českých značek se jí podařilo dokázat, že firma z malého Česka může úspěšně konkurovat nadnárodním nápojářským gigantům, jako je Coca-Cola nebo PepsiCo. Na Slovensku, kde je v segmentu kolových nápojů dlouhodobě nejúspěšnější, ovládá 60 procent tohoto trhu. Do skupiny Kofola ale patří také například minerální vody Rajec, Ondrášovka a Korunní nebo ovocné a zeleninové bary Ugo.

Cesta Kofoly k úspěchu však nebyla snadná. Když rodina Samarasových v roce 2000 převzala nejprve recepturu a později i ochrannou známku Kofoly od farmaceutické společnosti Ivax, měla tato kolová limonáda na českém a slovenském trhu sotva tříprocentní podíl. Samarasovi se ovšem svezli na vlně nadšení Čechů a Slováků pro retro produkty a Kofola se díky tomu uchytila jak v restauracích, tak v maloobchodu. Rodinný byznys Samarasových ale měl i řadu slepých uliček. Jednou z nich byla v posledních letech třeba expanze firmy na polský trh. A zkouškou pro ni je i nynější koronavirová pandemie. Jannis Samaras přesto zůstává optimistou. "Z každého průšvihu vede cesta ven," míní.

Jsme skoro na konci roku, který byl vlivem koronaviru poněkud anomální. Na jaře po první uzavírce jste mluvil o stomilionových ztrátách, výsledky Kofoly za třetí čtvrtletí však byly lepší než loni. Jak tedy celkově letošní rok hodnotíte?

Ještě na vás čeká 90 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Víte, že…

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod

  • nezobrazují se jim reklamy
  • mohou odemknout obsah kamarádům
  • mohou prohlížet online archiv
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.