Pandemie koronaviru prověřila chování lidstva v krizi. Některým lidem, profesím a institucím vystavil slušné vysvědčení. Jiné usvědčil z nepřipravenosti, neschopnosti, nebo dokonce zpochybnil jejich význam a tím právo na existenci. Zdravotní krizi ale šlape na paty krize ekonomická. Americká administrativa, Evropská unie, ale i vláda České republiky mluví o investicích v řádech bilionů korun (1,2 bilionu CZK), eur (1,54 bilionu EUR) nebo dolarů (2,2 bilionu USD). Ponechme teď stranou, jak účelně budou vynaloženy − pravděpodobně případ od případu. Jisté ale je, že se rozběhnou nové významné projekty. V soukromé sféře je situace trochu jiná, ale se stejným dopadem. Některé společnosti se budou jen těžko a pomalu vzpamatovávat, jiné budou řešit masivní nárůst poptávek. Typicky jde o společnosti on-line světa, jejichž tržby nyní atakují vánoční špičku. Tak jako tak se budou muset změnit všechny − a změna znamená projekty.
Zároveň s tím bude ale téměř každá společnost čelit nutnosti ekonomických úspor a škrtů. Řadu firem čeká skutečně masivní transformace a některé s ní již začaly. Můžeme očekávat větší tlak na agilitu, ale také růst efektivity. Společnosti se budou muset konečně naučit lépe pracovat s prioritizací nejen projektů jako takových, ale i jejich obsahu. Bude ještě větší tlak na hodnotu pro zákazníka, rychlost dodávky a reagování na změny trhu. Tím se zvedne význam agilních přístupů − těch opravdových, ne jen prázdně proklamovaných. To všechno dohromady představuje další výzvy pro projektové řízení.
Služby na dálku lidem zachutnaly
Po internetu koluje vtip, že digitalizaci v dané společnosti neurychlil CEO ani COO, ale COVID. Na tom je mnoho pravdy. Tisíce zaměstnanců najednou pracují z domu a ono to jde. Tisíce služeb fungují on-line a docela úspěšně. Školy, které si to neuměly představit, nabízejí on-line výuku. Některé z nich začaly doslova ze dne na den. Lidé, včetně nejstarší generace, využívají masivně technologie nejen pro on-line komunikaci, ale třeba i nákupy.
Po uvolnění opatření se bezpochyby vydáme navštívit své prarodiče, zajdeme si na nákup, do kina a do restaurace, svezeme se po D1 a někam si dříve nebo později zaletíme letadlem. Na druhou stranu nám zůstanou nové návyky a gramotnost, narychlo pořízená technologie a potřeba silného a stabilního on-line propojení. Svět se změnil a patrně víc, než si teď uvědomujeme.
Digitalizace a infrastruktura
Změny bude nutné zakotvit v procesech, ve službách, v produktech, v technologiích a v neposlední řadě v logistice a v infrastruktuře. Je nutné posílit sítě, co nejrychleji spustit 5G a doladit aplikace na vzdálený přístup, videokonference a obecně virtuální realitu. Přesunout ještě více služeb (včetně všech finančních) do on-line světa, který bude muset být ještě intuitivnější a uživatelsky přívětivější. A v tom všem posílit bezpečnost a ubránit se hrozbám, které mohou přijít z kterékoliv části světa, včetně takového hyenismu, jako je nedávné vyřazení nemocnic z chodu kvůli hackerům. Opět, kde jsou změny, jsou projekty a kde je potřeba se adaptovat, přichází ke slovu agilita. Kdo se adaptuje a zároveň změny dobře a rychle odřídí, vyhraje.
Řízení portfolia a priorit
Projektové řízení už dávno nejsou jen samotné projekty a jejich dodávka. Často se snažíme vysvětlit společnostem, které nás požádají o pomoc v oblasti nastavení projektového řízení, že dělat projekty správně (doing projects right) musí jít ruku v ruce s tím, dělat správné projekty (doing the right projects). Ve většině případů se kloubí nízká zralost projektového řízení s tristním fungováním portfolio managementu. A přitom pro efektivitu společnosti je správné řízení portfolia, spolu s kvalitní prací s lidskými zdroji, ještě důležitější než precizní řízení projektu. Máme a vždy budeme mít omezené zdroje − finanční a hlavně ty lidské. K jejich efektivnímu využití o nich potřebujeme mít přehled. A k tomu nastavit rychlý a efektivní proces rozhodování o prioritách a hlavně přesunout co nejvíce těchto rozhodnutí směrem dolů na tu úroveň, která je nejblíže reálným zákazníkům, a proto bude rozhodovat v kontextu aktuálních potřeb trhu, a tedy nejlépe.
Nejhorší, co může společnost dělat, je složitě vyrobit roční investiční plán projektů a pak v průběhu roku neustále měnit priority z nejvyšších míst s dopadem na přesun lidí. Roční plánování opustila naštěstí už většina společností. Ukazuje se, že čtvrtletí je správná míra. Dost klidu na práci a zároveň dostatečný prostor reagovat na aktuální vývoj a potřeby. Nejenom kvartálně strategicky plánovat, ale i významnější změny pouštět na trh čtyřikrát ročně u většiny produktů bohatě stačí. A nic nebrání tomu, dělat menší úpravy i častěji.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



