Zaměření se na pozitivní kariérový rozvoj pracovníků je jedním ze způsobů, jak získat a udržet ty nejlepší: tím, že dokážeme rozpoznat potřeby jednotlivých zaměstnanců a budeme na ně reagovat, dostaneme z těchto lidí to nejlepší. Pokud chystáte jakékoliv změny, nedělejte je sami. Zapojte do změn, agility, větší okruh kolegů. Efektivnější poradenství přispěje k rozvoji znalostní ekonomiky a přinese užitek jednotlivcům, zaměstnavatelům i společnosti jako celku. To však bude od organizací vyžadovat určitý posun ve firemní kultuře a chování, konkrétně ve sféře řízení − a sice posun směrem k samostatnému řízení vlastní kariéry, sebeřízení.
Aby školení dávalo smysl
Chceme také, aby rozvoj zaměstnanců nebyla pouze vykázaná čísla v účetnictví, nýbrž zhodnocená investice, se kterou můžeme počítat a stavět na ní efektivnější naplňování cílů firmy. Proto je potřeba, aby zaměstnanci znali smysl školení. Pokud totiž školený tým zná smysl, tréninkové plány se naplňují, lidé si školení užívají a těší se.
Vzhledem k současné situaci si ale musíme uvědomit jednu důležitou věc − je nutné s lidmi mluvit, vnímat jejich pocity, pracovat s nimi. Zkuste si s nimi zavolat nejen formálně, kvůli řešení pracovních záležitostí, ale klidně i neformálně. Udržovat normální komunikaci ve firmě, i když se lidé nepotkávají každý den v kanceláři, není právě jednoduché. Udělejte si čas i na ta nepracovní setkání, byť jen virtuální. Ptejte se lidí ve svém týmu, co by jim nyní pomohlo.
Hodnota mentální odolnosti poroste. Zaměřte se na to se svým týmem a připravte se zavčasu. Nebuďte v balíku s ostatními a přemýšlejte o krok napřed. Firmy ročně utrácejí velké částky peněz za vzdělávání a většinou ani nemají pojem o tom, co za své peníze dostaly a jestli je jim to k něčemu dobré. Pouze kvalitní diagnostika je schopna definovat vzdělávací a rozvojové cíle a i jakékoliv měření se může odvíjet pouze od změřené současné hodnoty. V oblasti vzdělávání to znamená zjistit reálné potřeby a prostor ke zlepšení a definovat vzdělávací cíle.
Ukažte lidem smysl
Zkušenosti ukazují, že pokud zaměstnanci znají smysl, nesetkáváme se s averzí či negativním přístupem. Celoživotní učení je proto dnes k udržení šance na uplatnění naprosto nezbytné, a to bez ohledu na věk. Školení zaměstnanců patří k nejdůležitějším nástrojům zvyšování výkonu organizace. Jejich efektivitu však většinou lze zvýšit. Předpokladem je dodržování určitých zásad týkajících se organizace podnikového vzdělávání.
Tou první je stanovení si cíle, jakkoliv ten je důležitý spíše pro management. Pro zaměstnance je podstatnější smysl. Nesmíme zapomínat ani na zapojení zaměstnanců. Před začátkem školení je třeba jim vysvětlit, proč byli k účasti na něm vybráni a proč je jeho úspěšné absolvování pro ně důležité. Kam tímto organizace směřuje a čeho by chtěla s týmem docílit. Co má být přínosem. Z průzkumů vyplývá, že jedním z největších přínosů pro zaměstnance je zapojení managementu do školení. Manažeři poznají svůj tým za jiné situace a lidé jsou rádi, že mohou s manažery hovořit z očí do očí. Třetí zásadou je dát prostor zaměstnancům. Školitel, trenér, lektor by se měl sejít před úplným začátkem s účastníky a představit jim tréninkový plán, který je čeká. Měl by jim také ponechat prostor na vlastní podněty tak, aby uspokojil jejich potřebu. Tím docílíme oboustranné spokojenosti a prvních krůčků ke zvýšení efektivity. Lidé tím vnímají, že je považujete za tým.
Zapomenout nesmíme ani na nastavení pravidel. Je na vedení, aby účastníky seznámilo s průběhem, časem od−do, které se týkají především přítomnosti na školení, dochvilnosti a aktivní účasti. Tato pravidla je třeba nejen zdůraznit, ale se zaměstnanci se na nich dohodnout a jejich dodržování kontrolovat.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 50 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.
Beru na vědomí, že budu dostávat obchodní sdělení, týkající se objednaných či obdobných produktů a služeb společnosti Economia, a.s. Odmítnout zasílání
Můžete si prohlédnout kompletní nabídku,
která obsahuje i tištěné vydání.
Pokud potřebujete poradit, napište nám, nebo zavolejte na +420 233 071 111
Pokud potřebujete poradit, napište nám,
nebo zavolejte na +420 233 071 111