Nízká nezaměstnanost a vysoká konkurence mezi zaměstnavateli vede firmy nejen ke zvyšování mezd, ale také k celkově lepší péči o lidi a většímu důrazu na benefity, mezi které vzdělávání často zařazují. Firmy by však vzdělávání měly chápat spíše jako investici, která zároveň pomůže podnikání. K tomu je ale zapotřebí jej cíleně řídit a využívat.
Právě firemnímu vzdělávání se v listopadu 2019 věnoval tematický průzkum společnosti LMC mezi zaměstnavateli. Data z něj ukazují, že existují velké rozdíly mezi tím, co firmy ohledně rozvoje zaměstnanců deklarují, a tím, co ve skutečnosti dělají. Odhalil také, že české firmy mají ve využití vzdělávání ve svůj prospěch prozatím poměrně velké mezery.
Deklarace versus realita
České firmy uvádějí jako hlavní motivace ke vzdělávání zaměstnanců rozvoj jejich kompetencí, dohánění nedostatků a objevování nových způsobů, jak práci dělat lépe. Lehce nadpoloviční většina (56 procent) firem prohlašuje, že vzdělávání považují za pevnou součást svého fungování − ty zbylé ho považují za pouhý benefit. Většina firem navíc prohlašuje, že se vzdělávání snaží přizpůsobit individuálním potřebám jednotlivých zaměstnanců.
Jenže podle průzkumu firmy za vzdělávání považují také povinná školení se zaškrtávacími testy typu BOZP nebo povinné kurzy řidičů. Zmapováním skutečně uspořádaných vzdělávacích aktivit se ukázalo, že téměř ze tří čtvrtin jde o plošná školení daná povinnostmi, ať už vyplývají ze zákonů nebo z interních směrnic a procesů. Pro firmy je základní potřebou bezpečí jejich byznysu, tedy zajištění povinných požadavků. Investici do vzdělávání zaměstnanců nedokážou lépe využít pro rozvoj podnikání. Ve většině případů navíc neměří dopad vzdělávání na výkonnost byznysu. To ale znamená, že vzdělávání ani příliš neřídí. Data ukazují, že firmy nejčastěji evidují jen samotnou účast a měkkou odezvu účastníků, efektivitou vzdělávání se následně obvykle nezabývají.
Umožněte lidem růst, jinak odejdou
Průzkumy na straně zaměstnanců (JobsIndex, 2018−2019) navíc ukazují, že jen malá část lidí má ve firmách díky cílenému vzdělávání možnost kariérního posunu. Jinými slovy − ve většině firem nabízené vzdělávání zaměstnance nijak výrazně neposouvá. Lidé se přitom vzdělávat chtějí, ale potřebují vidět, že výsledky mají konkrétní dopad na jejich kariéru − například díky možnosti posunout se ve firmě k zajímavější práci s větším dopadem i s tím spojeným uznáním. Vzdělávání zaměstnance se firmy obvykle nejvíce věnují krátce po jeho nástupu v rámci onboardingu. Pak ale často sklouznou k rutině občasných školení daných nejrůznějšími povinnostmi a už nemyslí na to, jak v průběhu kariéry zaměstnance posouvat a umožňovat mu díky vzdělání profesně růst.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později