Nabídce řídit jednu z amerických ikon Bergh příliš odolat nemohl. "Psal se podzim roku 2010, zrovna jsem byl v Pekingu na čtvrtletním setkání vedoucího týmu. Najednou mi volala headhunterka s tím, že pro mě má zajímavou nabídku," vzpomínal manažer v příspěvku pro magazín Harvard Business Review. Takových telefonátů podle jeho vlastních slov měl již mnoho, u tohoto jej ale překvapilo, o jakou firmu se jedná. Reagoval prý jen jedním slovem: wow.
To, co Bergha na nabídce natolik zaujalo, byl právě fakt, že se jedná o tak známou značku. Během své předchozí kariéry sice řídil již mnohem větší jednotky, ale možnost vést značku, která je na celém světě symbolem amerického stylu života, pro něj byla jedinečná.
Levi's přitom v té době nebyl v žádné dobré konstituci. Firma za sebou měla léta ztráty, obrat neustále klesal. Zatímco na vrcholu její slávy přesahoval sedm miliard dolarů, v době nástupu nového šéfa to bylo kolem čtyř a půl miliard. Dnes stojí v čele Levi's již devátým rokem, a pod jeho taktovkou firma dokonce vloni úspěšně vstoupila na burzu.
Narodil se 26. srpna 1957 ve městě Bronxville, ve státě New York. Po dokončení studia mezinárodního obchodu v roce 1979 byl několik let v armádě. V roce 1983 nastoupil do koncernu Procter & Gamble, kde byl zodpovědný za rozvoj nejrůznějších značek. Jednou z jeho největších rolí byla v roce 2005 integrace firmy Gillette, kterou P&G převzalo za 57 miliard dolarů. V září 2011 nastoupil na pozici výkonného šéfa Levi's. Bergh je ženatý a má dvě děti.
Zkušenost z armády se hodí
Právě v té chvíli byl ale podle expertů Bergh to správné řešení. Celou svou předchozí kariéru sice strávil pouze u jedné společnosti, do jejího portfolia však patří celá kopa známých značek. Jednalo se o Procter & Gamble, kde Bergh například koordinoval převzetí a integraci firmy Gillette (hodnota transakce činila 57 miliard dolarů).
Přechod k Levi's podle Bergha mnozí považovali za riziko. "Hodně lidí mě tehdy varovalo: opustit P&G můžeš pouze jednou," řekl stanici CNBC. Bergh, jenž sám sebe považuje za experta na silné značky, se však chtěl toho úkolu chopit. "Levi's v té době byl firmou s historií dlouhou sto šedesát šest let. To bylo třeba zdůraznit. Dřív to byla jedna z největších a nejproslulejších značek světa a já jsem byl přesvědčen o tom, že pokud se nám podaří tuto značku oživit, bude růst i firma," řekl.
Bylo jasné, že v Levi's se musí mnohé z gruntu změnit, Bergh se ale do práce pustil obezřetně a rychle identifikoval důležité oblasti, kterých se transformace musí týkat. Nešlo jen o to, za jakých podmínek firma vyrábí a prodává své zboží na trhu, ale také o to, jak situaci vidí samotní zaměstnanci firmy.
Jedním z jeho prvních opatření proto bylo sejít se na osobní hodinový pohovor se šedesátkou nejvyšších topmanažerů společnosti. Všem kladl stejné otázky, které jim zaslal předem mailem. "Byly to například dotazy jako: Které tři věci by se neměly změnit? Které tři věci se rozhodně změnit musí? Čeho se každý bojí, že bych mohl udělat? A co je ta jedna věc, o níž každý doufá, že ji udělám?" zavzpomínal v příspěvku pro magazín Harvard Business Review. Již zhruba po patnácti dvaceti rozhovorech získal výrazně lepší představu o tom, jaké problémy firmu trápí a že lidem chybí jasná strategie.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později