1) Jaké zákony by Česko mělo změnit, aby zlepšilo podnikatelské prostředí?
2) Jaké zákony přijaté v poslední době podle vás nejvíce přispěly ke zlepšení podnikatelského prostředí?
Podpora podnikání
Převažující právní kultura v Čechách se kloní k přípravě detailních pravidel pro každou možnou situaci. Jejím protipólem jsou pak kontinuální stížnosti na to, že určitý typ porušení pravidel (ne však nutně právního předpisu) není konkrétním předpisem předvídaný a tudíž ani sankcionovaný.
Jak z toho ven?
1. Dát prostor legislativcům, kteří předpis umí napsat, aby chvíli vydržel.
2. Při lobbingu myslet dál, než na konec příštího ekonomického cyklu.
3. Posílit soudní systém, aby mohl rozhodovat pružněji.
a (!)
4. Zjednodušit a zpřehlednit právní systém pro ty, kteří ho potřebují každý den!
Jak z toho ven?
1. Dát prostor legislativcům, kteří předpis umí napsat, aby chvíli vydržel.
2. Při lobbingu myslet dál, než na konec příštího ekonomického cyklu.
3. Posílit soudní systém, aby mohl rozhodovat pružněji.
a (!)
4. Zjednodušit a zpřehlednit právní systém pro ty, kteří ho potřebují každý den!
Maličkosti z hledisky korporátního právníka:
1.Odstranit počet jednatelů, jako povinnou součást společenské smlouvy. Vedlo by to ke snížení zbytečných notářských zápisů.
Dále (ale není tolik věc zákona) by pomohlo urychlit opatření proti legalizaci výnosu z trestné činnosti (KYC procedury u bank). V současnosti je bohužel časově náročnější založit účet než novou společnost.
2.Podnikatelské prostředí zlepšilo možností přímého zápisu do obchodního rejstříku rozhodnutí valné hromady notářem. Jinak mi bohužel nic nenapadá, ale hodně co vedl ke zhoršení….
1.Odstranit počet jednatelů, jako povinnou součást společenské smlouvy. Vedlo by to ke snížení zbytečných notářských zápisů.
Dále (ale není tolik věc zákona) by pomohlo urychlit opatření proti legalizaci výnosu z trestné činnosti (KYC procedury u bank). V současnosti je bohužel časově náročnější založit účet než novou společnost.
2.Podnikatelské prostředí zlepšilo možností přímého zápisu do obchodního rejstříku rozhodnutí valné hromady notářem. Jinak mi bohužel nic nenapadá, ale hodně co vedl ke zhoršení….
1) Zákonník práce, zákony o daních z příjmu, zákon o DPH, živnostenský zákon, zákon o evidenci tržeb, stavební zákon. Zákony by se měly začít rušit.
2) Nějaký zákon přispívající ke zlepšení podnikatelského prostředí byl v poslední době v ČR přijat?
2) Nějaký zákon přispívající ke zlepšení podnikatelského prostředí byl v poslední době v ČR přijat?
1) Nevím ani o jednom za posledních 6 let, který by se změnit neměl.
2) Jak se zasměji, hned se mi zlepší nálada. Díky za dotaz !
2) Jak se zasměji, hned se mi zlepší nálada. Díky za dotaz !
Přehledné, návazné, stručné, jasné. O žádném výrazně zlepšujícím v poslední době nevím, ve spleti zákonů se nevyznají ani advokáti, natož podnikatelé. Ti by se totiž měli věnovat předmětu podnikání a nikoli právničině (pro naprostou většinu zákonodárců je to zcela překvapivé a drzé konstatování - myslí si totiž, že podniky žijí z peněz daňových poplatníků jako oni.Myšlenka, že si někdo na svoje živobytí skutečně v y d ě l á v á, je pro poslance sprostá. Vždyť přece peníze se tisknou a dnes už ani to není potřeba! Jsou to jenom bity v počítači a stačí kliknout! Tou správnou myší!
1) Stačí, aby nekomplikovalo podnikatelské prostředí
a) svou nečinností (např. směrnice EU - DPH a konsignační (call-off) sklady s platností od 1.1.2020 se aktuálně v ČR teprve projednává.)
b) svou kreativitou - viz. DPH z piva a jeho 9 variant zdanění.
Tedy stačí, aby stát fungoval jako rozumný hospodář.
2) Bohužel zákon, který bych definoval jako "zlepšující podnikatelské prostředí" bez vedlejších účinků, které by nepřevážily původní, snad i dobrý záměr, hledám obtížně. Snad jako celkově pozitivní lze vnímat 277/2019 Sb. a v něm JDÚ - i zde je ale výjimek tolik, že se těším na realitu.
a) svou nečinností (např. směrnice EU - DPH a konsignační (call-off) sklady s platností od 1.1.2020 se aktuálně v ČR teprve projednává.)
b) svou kreativitou - viz. DPH z piva a jeho 9 variant zdanění.
Tedy stačí, aby stát fungoval jako rozumný hospodář.
2) Bohužel zákon, který bych definoval jako "zlepšující podnikatelské prostředí" bez vedlejších účinků, které by nepřevážily původní, snad i dobrý záměr, hledám obtížně. Snad jako celkově pozitivní lze vnímat 277/2019 Sb. a v něm JDÚ - i zde je ale výjimek tolik, že se těším na realitu.
1)Tuzemští podnikatelé volají především po stabilním legislativním prostředí a neustálé změny jim podnikání spíše komplikují. Naše společnost EY pořádá letos již 20. ročník soutěže EY Podnikatel roku České republiky a za tu dobu jsem měla příležitost poznat stovky podnikatelských osobností. Všichni se jednoznačně shodují na tom, že změn v zákonech by mělo být co nejméně.
2) Nelze říci, že některý ze zákonů by jednoznačně přispěl ke zlepšení podnikatelského prostředí. Pro jednoho může být legislativní změna pozitivní, pro druhého naopak představuje komplikaci.
2) Nelze říci, že některý ze zákonů by jednoznačně přispěl ke zlepšení podnikatelského prostředí. Pro jednoho může být legislativní změna pozitivní, pro druhého naopak představuje komplikaci.
Ad 1) Všem pomůže sjednocení platby za zdravotní a sociální pojištění (za zaměstnavatele i zaměstnance) a daně z příjmu do jedné platby, kterou by si každý s IQ nad 100 byl schopen vypočítat sám.
Ad 2) neznám jediný
Ad 2) neznám jediný
Nevybavuji si žádný zákon, který by podnikatelské prostředí v ČR zlepšil. Naopak záplava nových regulí firmy svazuje. Jsem zastáncem co nejmenšího státního zásahu, což je pravý opak dnešní přeregulovanosti. Příkladem je stavební právo, jehož komplikovanost vedla k zablokování povolování staveb. Na to doplácejí všichni včetně firem. Kvůli mnoholetému martyriu se stavebním řízením nemohou pružně reagovat na aktuální poptávku a rychle rozšířit provozovnu či výrobní prostory. Nedostatek bytů brzdí mobilitu a ztěžuje nábor nových zaměstnanců, nedokončená infrastruktura zvyšuje náklady na logistiku.
Z pohledu našeho businessu by bylo dobré omezit dovoz nekvalitních a přestárlých ojetin. Tyto vozy jsou velmi často předmětem nejrůznějších podvodů a manipulací, od přetáčení tachometrů, přes padělání roku výroby až k zatajování vážných poškození při haváriích. Nejlepší cestou by bylo rozšíření emisních poplatků na vozy s emisními normami EURO 3 a EURO 4, zatím se platí jen za EURO 0, 1 a 2. Když byly tyto polatky před deseti lety poprvé zavedeny, vedlo to k poklesu objemu dovozů zhruba o 40 %. Zákon, který prostředí ojetin prospěl, bylo předloňské zavedení pokut za stáčení tachometrů.
Určitě by se mělo hodně zapracovat na zákonech, které řeší různé modely práce. Aktuální zákony nereflektují aktuální situaci na trhu a změny které přináší digitální svět. Je třeba více flexibility a snížení nákladů na práci. Také by se mělo začít systémově uvažovat o tom, jak v budoucnu řešit zdanění automatizovaných činností, které budou nahrazovat lidskou práci. To asi bude největší výzva blízké budoucnosti. Je také nutné si říci, že to není jen o zákonech, ale i o vymahatelnosti práva. Pokud soudy trvají řadu let, tak toho zákony moc nevyřeší.
No žádný takový mi nenapadá.
No žádný takový mi nenapadá.
Související