Když jsme před měsícem dělali rozhovor s šéfem českých odborů Josefem Středulou (Ekonom č. 45/2019), dobře jsme věděli, že pozice odborů na trhu práce je výrazně silnější než před pár lety. Ptali jsme se proto, jaké navýšení mezd budou odbory žádat v příštím roce. Josef Středula sice vyřkl konkrétní číslo, bylo to šest až sedm procent, rozhovor se však snažil točit jiným směrem. Přiznávám, že nás poněkud překvapil. Víc než o nutnosti růstu mezd obsáhle mluvil o potřebě transformace tuzemského průmyslu, o nutnosti vytvářet vyšší přidanou hodnotu, diktovat konečné ceny výrobků. O nástupu služeb. Znělo to podobně, jako když jsme před půl rokem dělali rozhovor s vicepremiérem pro ekonomiku Karlem Havlíčkem. Trochu paradox.
Pokud je za proměnou odborů z tlupy křiklounů v partu silných lobbistů právě Josef Středula, budiž mu to připsáno k dobru. Umět argumentovat a přinášet analýzy je přece jenom vyšší úroveň společenské debaty než vytvářet zmatečné hloučky s agresivními slogany v rukou na pražských náměstích, jak si pamatujeme z dob předchozího šéfa odborů Zavadila. Přeměně odborů v silnou vlivovou skupinu se věnujeme v hlavním tématu aktuálního Ekonomu.
Petr Dvořák šéfuje poslednímu národnímu podniku v zemi už dva roky. Za tu dobu investoval Budějovický Budvar do svého rozvoje miliardu a půl a další investice chystá. Podnik, který dlouhé roky plnil stránky novin soubojem s americkým konkurentem, se vrátil k podstatě svého podnikání. Kromě šíření dobrého jména českého piva ve světě by rád zvětšil svou účast v hlavním městě, jehož hospody ovládají koncerny z Plzně a Smíchova.
V Ekonomu se dále dočtete o tlaku Evropské unie na internetové srovnávače, aby výsledky jejich vyhledávání byly férové. O chuti politiků napříč světem vzít si o něco více z majetku miliardářů. O potenciálu energie z přílivu či mořských vln. Nebo se můžete začíst do komentáře kolegy Honzy Štětky o Airbnb, které mění tvář našich velkých měst.
Hezké čtení