Přežije český průmysl přechod na elektroauta? To byla jedna z klíčových otázek, na kterou jsme hledali odpověď v aktuálním hlavním tématu čísla.
Otázku, zda jsou auta na elektřinu jedinou možnou budoucností, už si ani neklademe. Vývoj je, zdá se, nezvratný. Ostatně, potvrdil nám ho v rozhovoru, který vyšel v minulém čísle, i prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Jaroslav Hanák. A jestliže o tom nepochybuje ani šéf klíčového průmyslového svazu, je to jasné.
Pokud tedy někdo z vás, vážení čtenáři, chová něco jako city ke svému autu na spalovací motor, je nejvyšší čas se s tímto členem domácnosti pomalu loučit. Mimochodem, je to podobné jako s dříve kultovní Nokií 5110 a její zářnou funkcí, hrou s hadem. Pes po nich neštěkne. Mladším čtenářům se za historický zábrus omlouvám.
Ale zpět k oné klíčové otázce, a sice co se bude dít s českým průmyslem, tahounem naší ekonomiky, až masivně nastoupí elektroauta. Kupodivu nepřinášíme nijak katastrofální vize. Český průmysl nezkrachuje. Žádné zavírání továren a hromadné propouštění. Naopak, řada tuzemských podniků už se na přechodu k elektrickým pohonům podílí. Kdo by například čekal, že tradiční výrobce zapalovacích svíček Brisk Tábor již nyní velkou část své kapacity věnuje výrobě snímačů potřebných v elektroautech i hybridech. A není jediný. Pokud bude přechod postupný, mají české firmy velkou šanci z nového trendu těžit. Podle studie poradenské firmy Deloitte by dokonce mohl český průmysl při hladkém přechodu na výrobu elektromobilů výrazně růst.
V aktuálním Ekonomu dále svérázný ostravský miliardář Rudolf Bochenek líčí, proč nekoupil společnost Pilsen Steel nebo proč i ve svém pokročilém věku raději řídí své firmy sám. Přinášíme komentář věhlasného ekonoma Jamese Bradforda DeLonga na téma recese a kdo za ni může, nebo si můžete přečíst o revoluci v ověřování identity na internetu.
Hezké čtení
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Dalibor Martínek



