Přežije český průmysl přechod na elektroauta? To byla jedna z klíčových otázek, na kterou jsme hledali odpověď v aktuálním hlavním tématu čísla.

Otázku, zda jsou auta na elektřinu jedinou možnou budoucností, už si ani neklademe. Vývoj je, zdá se, nezvratný. Ostatně, potvrdil nám ho v rozhovoru, který vyšel v minulém čísle, i prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Jaroslav Hanák. A jestliže o tom nepochybuje ani šéf klíčového průmyslového svazu, je to jasné.

Pokud tedy někdo z vás, vážení čtenáři, chová něco jako city ke svému autu na spalovací motor, je nejvyšší čas se s tímto členem domácnosti pomalu loučit. Mimochodem, je to podobné jako s dříve kultovní Nokií 5110 a její zářnou funkcí, hrou s hadem. Pes po nich neštěkne. Mladším čtenářům se za historický zábrus omlouvám.

Ale zpět k oné klíčové otázce, a sice co se bude dít s českým průmyslem, tahounem naší ekonomiky, až masivně nastoupí elektroauta. Kupodivu nepřinášíme nijak katastrofální vize. Český průmysl nezkrachuje. Žádné zavírání továren a hromadné propouštění. Naopak, řada tuzemských podniků už se na přechodu k elektrickým pohonům podílí. Kdo by například čekal, že tradiční výrobce zapalovacích svíček Brisk Tábor již nyní velkou část své kapacity věnuje výrobě snímačů potřebných v elektroautech i hybridech. A není jediný. Pokud bude přechod postupný, mají české firmy velkou šanci z nového trendu těžit. Podle studie poradenské firmy Deloitte by dokonce mohl český průmysl při hladkém přechodu na výrobu elektromobilů výrazně růst.

V aktuálním Ekonomu dále svérázný ostravský miliardář Rudolf Bochenek líčí, proč nekoupil společnost Pilsen Steel nebo proč i ve svém pokročilém věku raději řídí své firmy sám. Přinášíme komentář věhlasného ekonoma Jamese Bradforda DeLonga na téma recese a kdo za ni může, nebo si můžete přečíst o revoluci v ověřování identity na internetu.

Hezké čtení

Související