Zároveň ale udržuje jeden "oldschool" rituál. "Každé pondělí ráno, ve tři čtvrtě na osm, se šéfka Luiza napojí na firemní síť, všem pobočkám přednese výsledky minulého týdne a pak pogratuluje těm, kteří nastávající týden mají narozeniny," popisuje průběh portál Rio Times. Na závěr všichni společně zazpívají hymnu státní a hymnu firemní a rozprchnou se opět rychle do práce.
Sedmašedesátiletá Luiza (shoda jména s firmou je spíše shodou okolností), která zastává pozici šéfky dozorčí rady, a její třiačtyřicetiletý syn, který je CEO, vsadili na internet již v době, kdy jej mnozí ještě považovali za nevyspělou technologii, a z toho dnes velmi profitují.
Úspěch firmy dokládá i nejnovější studie poradenské společnosti Boston Consulting Group, v rámci níž proběhla analýza 60 000 akcií na celém světě. Podle ní podíly Magazine Luiza zaznamenaly nejvyšší zhodnocení na světě − celkem o 20 000 procent od prosince 2015. Experti přitom zkoumali nejen hodnotu akcií na burze (společnost je kotovaná na burze v São Paulu), dividendy, ale také to, zda je tento nárůst oprávněný. Podle manažerky úspěch její firmy tkví mimo jiné v tom, že ztělesňuje brazilskou kulturu, díky čemuž se jí podařilo dobýt spoustu měst a odlehlejších obcí.
Narodila se 9. října 1951 ve France v brazilském státě São Paulo. Ve dvanácti začala pracovat v obchodě Luiza, který v roce 1957 založil její strýc José s manželkou Luizou. Práce ji tak bavila, že tam nakonec strávila celé prázdniny. V osmnácti tam nastoupila a zároveň získala bakalářský titul v právech. Roku 1991 pak nastoupila na post výkonné ředitelky. Má pověst velmi angažované manažerky, která si velmi cení svých zaměstnanců.
Obchod v krvi
Kořeny obchodu sahají do listopadu roku 1957, kdy ve městě Franca, zhruba 400 kilometrů severně od São Paula, strýc a teta dnešní majitelky − manželský pár José Donato a Luiza Trajano Donato − převzali obchod s dárkovými předměty s názvem "A Cristaleira". Na expanzi tehdy ještě neměli ani pomyšlení, zpočátku vůbec byli rádi, že podnikání finančně zvládli. Na podnikání si dokonce museli půjčit, v rozjezdu jim musela pomáhat celá rodina.
O novém jménu nechali rozhodnout v rámci rádiové soutěže posluchače, což již tehdy bylo symbolem toho, že na klienty a jejich názor rodina klade velký důraz. Obchodu se dařilo, po dvaceti letech provozu Trajanovi provozovali již třicet poboček. V roce 1974 otevřeli svůj první obchodní dům s prodejní plochou více než 5000 metrů čtverečních, o dva roky později pak expandovali i do centra São Paula. Již tehdy přitom dbali na využití nových technologií, a tak například již počátkem osmdesátých let zavedli do obchodů počítačové systémy, které jim umožnily lepší přehled všech prodejů a koordinaci objednávek. V polovině osmdesátých let zprovoznili plně automatizované distribuční centrum, které umožnilo agilní a inteligentní logistiku.
Dnešní šéfka Luiza, která se řídí krédem "Prodej − to je můj byznys", své tetě v obchodě začala pomáhat počátkem šedesátých let, když jí bylo dvanáct. Práce ji bavila natolik, že se po studiu práv rozhodla do firmy nastoupit na plný úvazek. Prošla si všemi odděleními, od prodeje přes organizaci až po účtárnu. V roce 1991 pak nakonec převzala vedení celé firmy.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 60 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později