Přísný fokus na čísla, detailní analýza a vždy jasný cíl před očima. Na květnaté prezentace, které slibují modré z nebe a není z nich čitelná jasná strategie, Safra Catzová moc není. Tento leckdy trochu příliš strohý přístup se jí vyplatil. Nejenže se díky němu dokázala probojovat v jinak muži dominovaném světě technologií, ale zároveň je i nejlépe placenou výkonnou šéfkou ve Spojených státech.

Mocná šéfka se drží v pozadí

Možná nyní mnozí v paměti hledají podobiznu této ženy či si rovnou kladou otázku: Safra, kdo? Není divu, dnes sedmapadesátiletá manažerka sice patří ke smetánce amerického byznysu, na veřejnosti se ale příliš neobjevuje. Přitom je jednou z vedoucích koncernu Oracle, jenž patří mezi největší technologické firmy světa. Ročně dosahuje obratu kolem 40 miliard dolarů a zaměstnává na 138 000 lidí.

Společnost ale navenek reprezentuje její firemní partner Mark Hurd. Oba jsou ve svých funkcích rovnoprávní − jako tandem již fungují téměř deset let, na pozici výkonných šéfů (oba nesou titul CEO) již od září 2014. Zpočátku byli mnozí znalci branže a analytici skeptičtí, neboť v historii jen málo firem dokázalo úspěšně fungovat pod taktovkou dvou manažerů. Výkonný ředitel má být osobnost, která zpravidla musí mít poslední, rozhodující slovo. K dvojímu obsazení nejvyšší pozice většinou dochází v případech, kdy firmy fúzují.

Safra Catz
Safra Catz

Narodila se 1. prosince 1961 v izraelském městě Holon. Když jí bylo šest let, přestěhovala se rodina do Spojených států. Vystudovala práva na Pensylvánské univerzitě a začala pracovat na Wall Street u investiční společnosti Donaldson, Lufkin & Jenrette a zaměřila se na oblast digitálních technologií. V roce 1997 se s rodinou přestěhovala na západní pobřeží USA, aby byla blíže zákazníkům ze Silicon Valley. V roce 1999 nastoupila k Oraclu, do firmy ji přivedl osobně zakladatel a CEO Larry Ellison.

Tak tomu bylo například v roce 1997, kdy spojením finančních společností Travelers Group a Citicorp vznikla nově Citigroup. Jejich šéfové − Sandy Weill a John Reed − zvládli spolupracovat dva roky, nakonec se prosadil Weill. V případě reklamních agentur Publicis a Omnicom, které o fúzi jednaly před pěti lety, byla podle médií neslučitelnost (a neústupnost) obou šéfů dokonce jedním z hlavních důvodů, proč z transakce sešlo.

U Oraclu ale navzdory prvotní skepsi dosud vše funguje. Důvodem je podle expertů na jednu stranu fakt, že Catzová a Hurd spolu v managementu pracovali již předtím, na druhou stranu ale i to, že si úkoly rozdělili. Ona je zodpovědná za finance, provozní a právní záležitosti, zatímco on se stará o strategii, marketing a distribuci. V neposlední řadě ale do provozu firmy zasahuje také jejich předchůdce a zakladatel firmy Larry Ellison, který dosud zastává funkci šéfa správní rady.

"Nálepka co-šéf je nespravedlivá a přesně nevystihuje vztah, který Larry, Mark a já máme. Vést firmu, jež žije díky neustálé proměně a expanzi, je práce pro tři," okomentovala to v jednom rozhovoru Catzová. "Přestože jsme každý zaměřený na určitou oblast, pravda je, že nakonec máme úspěch díky týmové práci," dodala.

Někteří pozorovatelé ale dodnes tvrdí, že poslední slovo ještě nepadlo a že práce obou manažerů je de facto několikaletý podrobný přijímací pohovor. Je totiž všeobecně známo, že Ellisson je velkým fandou konkurenčního boje a rád kolegy nechá soupeřit. Podle portálu Business Insider tal mezi obchodními zástupci v Oraclu není žádnou zvláštností, že dva či více zástupců bojuje o stejného zákazníka. Cílem je tak posílit prodejní divizi, která zahltí trh.

Jedničkou díky akvizicím

Byl to také Ellison, kdo Catzovou v roce 1999 přivedl do firmy. Zpočátku prý mnoha kolegům vůbec nebylo jasné, co má manažerka vlastně dělat a jakou pozici zastává (nehledě na to, že neměla ani vlastní kancelář, většinou seděla v zasedací místnosti). Manažerka ale brzy ukázala, co umí a co od ní mohou čekat.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 60 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.