Náš vzdělávací systém je strnulý. Způsob, jakým vzděláváme budoucí generace, je již dostatečně nepřipravuje pro poptávané dovednosti a budoucí pracovní místa. Je potřeba hledat průsečík mezi aktuálními potřebami zaměstnavatelů, reálnou potřebou trhu práce a formou i obsahem vzdělávání. Budoucí vzdělávání bude muset být flexibilnější, aby vyhovovalo potřebám pracovní síly pro toto století. Dnes se do firem hlásí lidé, kterým musí věnovat poměrně dost času a financí, aby si je vychovaly k obrazu svému. To znamená, že ročně utrácejí velké částky peněz za vzdělávání a většinou ani nemají ponětí o tom, co za své peníze dostaly a jestli je jim to k něčemu dobré. Pouze kvalitní diagnostika je schopna definovat ty pravé vzdělávací a rozvojové cíle a i jakékoliv měření se může odvíjet pouze od změřené současné hodnoty. V oblasti vzdělávání to znamená zjistit reálné potřeby a prostor ke zlepšení a definovat vzdělávací cíle.
Místo školení dlouhodobá práce
Zaměstnanci se chtějí vzdělávat. Zkušenosti jednoznačně potvrzují, že pokud znají smysl, jen velmi výjimečně se setkáte s averzí či negativním přístupem. Lidé si totiž uvědomují, že celoživotní učení je dnes naprosto nezbytné k udržení šance na uplatnění, a to bez ohledu na věk. Pod podnikovým vzděláváním chápeme jak vzdělávání v podniku, tak i vzdělávání mimo podnik či vzdělávání na pracovišti. Klíčové ale je, že nemůže jít jen o jednorázové školení, kde si příslušný zaměstnanec udělá čárku za účast. Jedná se o systematický proces změny pracovního chování, úrovně znalostí a dovedností včetně motivace zaměstnanců, kterým se snižuje rozdíl mezi subjektivní kvalifikací a požadavky na ně kladenými, kvalifikací objektivní. Cílem podnikového vzdělávání není jen předávání poznatků, ale i vytváření podmínek pro seberealizaci jako nejúčinnějšího motivačního nástroje. V podnikovém vzdělávání dochází ke sjednocování osobních a podnikových cílů.
Stejně jako kterýkoliv jiný druh vzdělávání nemá krátkodobý charakter. Má-li být efektivní, je to dlouhodobá systematická záležitost opakující se v pravidelných cyklech, probíhá v daných fázích a respektuje strategie a cíle podniku, který tyto aktivity organizuje a podporuje. Jedná se o opakující se cyklus, který vychází ze zásad podnikové vzdělávací politiky, sleduje cíle podnikové strategie vzdělávání a opírá se o organizační a institucionální předpoklady vzdělávání. Sem samozřejmě patří také vzdělávání v rámci adaptačního procesu a příprava pracovníků k pracovní činnosti, prohlubování kvalifikace, zvyšování kvalifikace, rekvalifikace a v neposlední řadě vzdělávání manažerů.
Hlavním cílem, který zaměstnavatelé očekávají, je zvýšit odbornou úroveň znalostí, dovedností a kompetencí pracovníků a soulad kvalifikační úrovně pracovní síly s požadavky trhu práce. Kromě toho jim jde také o posílení adaptability pracovní síly, podporu konkurenceschopnosti či lepší uplatnitelnost na trhu práce, ale i snížení fluktuace. Lze totiž očekávat, že zvýšení kvalifikace zaměstnanců vyškolenými odborníky se odrazí ve vyšší kvalitě poskytovaných služeb a motivovanosti zaměstnanců.
Trendy ve vzdělávání
Vzdělávání dospělých má samozřejmě svá specifika. Jeho efektivitu můžeme porovnat schopností účastníků nacházet vlastní řešení na vzniklé situace v určitém čase, který je potřeba k dosažení cíle programu. Zlepšování kvality ve vzdělávání dospělých znamená efektivní monitorování a zajištění garanty kvality. Je skutečně důležité nemít frontální lektory, kteří si "odmačkají" své slajdy a nedbají na výstup a zmíněnou kvalitu. Kvalitní lektor by měl pomoci se zaváděním nových procesů do praxe, a tudíž by měl být schopen naslouchat jak vašim potřebám a požadavkům, tak také účastníkům kurzu a jejich názorům.
Zvykli jsme si stále větší část našich životů přesouvat do virtuálního prostoru. Proniká sem i on-line vzdělávání, o které bude stát čím dál více zaměstnanců. Proč by firmy neměly tento trend podcenit? Na základě dlouhodobých zkušeností se vzděláváním zaměstnanců ve firmách lze doporučit propojení jak interaktivního školení s prvky gamifikace a právě výše zmíněného on-line vzdělávání. Velkým hitem současnosti jsou videokurzy. Ovšem nemůže to být dlouhá, mnohaminutová přednáška. Ideální je formát krátkých šotů rozdělených do lekcí na sebe navazujících. V naší praxi se ukazuje jako velmi efektivní, pokud lektor přibližně jednou za tři týdny až měsíc firmu osobně navštíví, jednotlivé účastníky seznámí s novým blokem a vysvětlí jim jednotlivá klíčová fakta. Poté mají účastníci stanovený čas na e-learning, konzultace s trenérem/lektorem a k zakončení dalšího bloku. Vyplatí se také provádět mystery shoppingy, které nám pomohou odhalit případné nedostatky v provozu. Smyslem tréninkových plánů se pak stává okamžitá aplikovatelnost do praxe.
Na základě studií a průzkumu je prokázáno, že průměrný zaměstnanec věnuje profesnímu vzdělávání jen 1 procento pracovní doby. To odpovídá asi čtyřiadvaceti minutám týdně. Pravda, není to moc. Ale i během takto omezeného času se dá něco stihnout. Účelem není zaměstnance dostat pod tlak, smyslem je, aby sami měli chuť a vzdělávání považovali za smysluplné. Ocení hlavně kurzy, které jim přinesou tipy a dovednosti snadno přenositelné do praxe, což by se mělo stát hlavním klíčovým bodem. Výstupem rozhodně nesmí být to, že si účastníci vypijí kávu a odnesou tužku.
Pravidelný trénink a rozvoj psychiky je velmi důležitý
Koncentraci potřebujeme často při krátkodobých výkonech či denních aktivitách. Nejvíce však o našem úspěchu a osobní spokojenosti rozhoduje právě schopnost dlouhodobé koncentrace. Schopnost dávat pozor a nebýt rozptýlen. Je to schopnost zaměřit pozornost, aniž by nás něco dokázalo vyrušit. A co empatie? Chceme-li v sobě rozvinout schopnost empatie, je právě upřímnost tím, na co je potřeba se zaměřit.
Vzdělávací aktivity nemohou z hlediska jejich efektivnosti v podniku probíhat nahodile. Z tohoto důvodu je nutné zpracovat plán vzdělávacích potřeb, který musí zohledňovat poměrně velký počet parametrů. Je nutné založit plán na vizi strategie podniku s výhledem na předpokládané změny kompetencí příslušných pracovníků. Dále musí plán zohledňovat také například vývoj věkové struktury zaměstnanců s výhledem na potenciální náhrady v následujícím období a v neposlední řadě je potřeba velmi důkladně plánovat také odpovídající finanční zdroje pro plánované aktivity.
Důkladně promyšlený plán by nám měl odpovědět na tyto otázky:
- Jaké vzdělávání má být zabezpečeno? Tedy jaký je obsah vzdělávacích aktivit?
- Komu jsou vzdělávací aktivity určeny? Jaká stanovíme kritéria pro výběr účastníků?
- Jakým způsobem? Jaké metody vzdělávání využijeme?
- Kým? Sáhneme po interním či externím vzdělavateli nebo vzdělávací instituci?
- Kdy? Rozhodně je potřeba si dopředu stanovit časový plán.
- Kde?
- Za jakou cenu, s jakými náklady?
- Jak se budou hodnotit výsledky vzdělávání a jeho účinnost? Evaluace je velmi důležitá.
Rozhodně je vhodné mít vlastního trenéra, který umí naslouchat potřebám zaměstnanců, pracovávat s nimi a docílit zdravého sebevědomí, silné vůle, motivace a umění neustále se zlepšovat. Vzdělávání by tedy mělo být komplexní, systematické, měřené a kontinuální. Jedině vzdělávací potřeby pečlivě identifikované a definované včetně přesného nastavení cílů, kritérií jejich naplnění a časového harmonogramu mohou přinést očekávané výsledky.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom




