Autonomní řízení, robotizace, big data a budoucnost lidské práce. To jsou témata, o kterých se mluví. Ale co to bude znamenat? Snažíme se hledat cesty, kudy se vydat, a to i přesto, že celá řada cest vede do slepé uličky. Hledání je ale nezbytné. V oblasti HR se v současné době nejčastěji mluví o tom, že umělá inteligence bude za personalisty vybírat ty nejvhodnější kandidáty na Facebooku, LinkedInu a dalších sociálních sítích, že bude automaticky ve stávajících zaměstnancích hledat ty nejvhodnější nástupce, klíčové zaměstnance atd. Ale je tomu opravdu tak?
Člověk vs. robot
Jednoduchá poučka týkající se robotizace, umělé inteligence a toho, ve kterých profesích budou lidé nejdříve nahrazeni stroji, říká: "Dá-li se vaše práce popsat algoritmy (ne nutně jednoduchými), jste ohroženi tím, že vás nahradí stroje." Ale ruku na srdce. Je výběr nových zaměstnanců a kariérní postup těch stávajících tak jednoduše popsatelný? Ano, určitě existuje celá řada "tvrdých" dat, která nám o uchazeči/zaměstnanci hodně napoví. Ale jak často při výběru dáme na první dojem, na pocit, že daný člověk prostě zapadne, nebo naopak nezapadne do týmu. Určitě už se každému personalistovi stalo, že nový zaměstnanec, jehož životopis byl oslnivý a jeho schopnosti a znalosti tomu i skutečně odpovídaly, nebyl pro tým či firmu přínosem.
Kde hledat inspiraci?
V čem tedy mohou aktuální trendy ve vývoji automatizace a strojového učení pomoci moderní personalistice? Málokdy se vyplatí "objevovat Ameriku" a vydat se neprobádanými cestami. Většinou je lepší strategií podívat se, "jak to dělají jinde", a z jejich prošlapaných cestiček si vzít to nejlepší. A protože za obor, který je v automatizaci nejdále, se dá považovat automobilový průmysl, pojďme se podívat, jak k problému přistupují zde a co by mohlo být inspirací pro nás. A ještě než se pustíme do jednotlivých fází tak, jak je definují v automobilovém průmyslu, vraťme se k naší otázce: k čemu má automatizace a umělá inteligence sloužit? Asi si dovedeme představit, že nás auto odveze bezpečně tam, kam budeme chtít, ale chceme, aby auto rozhodovalo o tom, kam pojedeme?
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



