Evropská města zahlcují dodávky rozvážející balíky z e-shopů, roste počet osobních aut bohatnoucí populace a přibývá i nových obyvatel, kteří se sem stěhují z venkova. Metropole tak stále více trpí houstnoucí dopravou a znečištěným ovzduším. Bojují s tím na různých frontách, v posledních letech například omezují vjezd aut se spalovacími motory do svých center, kde vznikají pěší nebo nízkoemisní zóny. Existuje i mnoho dalších možností, jak život ve městech zlepšit či zpříjemnit. Jednou z těch spíše opomíjených je promyšlená strategie city logistiky, tedy zjednodušeně řečeno městského zásobování.
Koncepce, která nepřežije volby
Řada měst, jako například Paříž, Londýn, Kodaň nebo Kassel, už léta vymýšlí, jak pomocí sdružování zásilek před rozvozem nebo využívání aut s ekologickým pohonem snížit úroveň znečištění ovzduší. České metropoli zatím takový plán chybí. "Praha má zásadní problém − nemá koncepci, která by byla realizovatelná v rámci jednoho volebního období a která by přežila další volby. Určení hlavního směru je jeden ze zásadních problémů, všechno ostatní už je jen otázka realizace a dobré volby taktiky a strategie," myslí si Petr Chvátal, předseda představenstva PNS a ještě nedávno ředitel balíkové služby PPL. Právě na téma udržitelného zásobování měst se zaměřil jeden z bloků odborné konference Zóna Logistika.
Pražský magistrát začal strategii pro oblast městského zásobování připravovat už v roce 2007, nakonec ale nebyla schválena. Loni pak zadal tento úkol Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy. Studie měla být hotova koncem minulého roku, její příprava se ale pozdržela. Zároveň metropole připravuje rozsáhlý koncepční dokument Plán udržitelné mobility, který se má provázat i se studií městské logistiky. Oba dokumenty by mělo vedení města schvalovat v nejbližší době.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 80 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později