Architekt a urbanista Tomáš Rousek se už během studií začal zabývat vesmírným výzkumem a postupně se zaměřil na futuristické rezidenční a dopravní stavby − na Zemi i v kosmu. V Los Angeles například navrhoval zařízení, které by zabezpečilo pravidelnou přepravu nákladu mezi Zemí a Marsem, kam bude jen pro roční misi potřeba vyslat sedm velkých raket.
Firmám se v současnosti daří vylepšovat technologii vícenásobného použití raket. "Budoucí generace raket umožní efektivnější přesuny, tankování a bydlení v celém solárním systému," předpovídá spolupracovník NASA a šéf společnosti Xtend Design London.
To je vize budoucnosti, kterou by realizaci přiblížil vývoj potřebných technologií, jako je například vesmírný výtah. Ale také zdokonalení těch stávajících, což může být v některých případech relativně jednoduché. Rousek v této souvislosti zmiňuje třeba projekt, který se zabývá problematikou omezených zdrojů ve vesmíru, kde je potřeba vše využít vícekrát. Designéři tak vyvíjejí obaly, z kterých lze po základním použití vytvořit třeba nábytek nebo vybavení laboratoře.
Budoucí generace raket umožní efektivnější přesuny, tankování a bydlení v celém solárním systému.
Vesmírné technologie ale stále vznikají především na Zemi, kde jsou inspirací pro současné i budoucí stavby. V jednom z projektů se Rousek zaměřil na plánování dopravy ve městech, kdy by se náklad i lidé přepravovali pomocí elektromobilů podzemními tunely. Navázal tak na zařízení Hyperloop, což je koncept vysokorychlostní nákladní i osobní dopravy pomocí jakýchsi kapslí, které se pohybují v trubicových tunelech. "V podstatě je to taková vesmírná loď v trubici, kde je stejný tlak, jako má atmosféra na Marsu," popisuje Rousek.
Na projektu přepravy pomocí hyperloopu pracují v současnosti firmy na několika místech světa. Vyjednávalo o něm i vedení města Brno, Rousek ale tuto technologii architektonicky zasadil do Prahy, čímž chtěl rozproudit další diskusi o jejím využití v českých podmínkách.
Celý přepravní systém by podle jeho představ začínal na velkém nádraží na okraji Prahy. V podzemní části tohoto centra by zastavovalo metro, nahoře pak autobusy a hyperloop a na střeše by byl heliport pro drony. Dráha pro superrychlé kapsle by vedla podél dálnice a spojovala by metropoli s továrnami a sklady mimo ni. Díky napojení této sítě na finální rozvoz zásilek pomocí dronů by přeprava nákladu od výroby ke konečnému zákazníkovi probíhala mnohem rychleji než dnes, plánuje Rousek.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Radek Novotný



