Proč potřebujete asistentku? Aby vám vařila kávu a tiskla papíry? Nebo abyste v ní měli oporu, mohli se spolehnout na to, že vše, co jí zadáváte, dodělá do konce, bude proaktivní a odpovědná za vše, co dělá? Jsou činnosti, kde jste jako šéf či šéfka nenahraditelní, a naopak činnosti, které opravdu nemusíte dělat vy. Tyto činnosti si sepisujte klidně měsíc, protože na začátku měsíce děláte jiné věci než na konci. Co se neřekne nahlas, nemusí se stát, a pokud byste předpokládali, že například ze svého životopisu by nějakou konkrétní činnost měla vaše asistentka umět, a ono tomu tak nebude, předejdete případným nedorozuměním.
Nezkušená neznamená špatná
Mělo by platit, že asistentka je pravá ruka svého šéfa. Šéf jí důvěřuje a ta ví ve firmě zpravidla nejvíc. Proto je pozice asistentky poměrně prestižní a z jistého úhlu pohledu také může patřit k jedné z klíčových pozic ve firmě. Pokud má vztah, a přirozeně mluvíme výhradně o vztahu pracovním, mezi šéfem či šéfovou a asistentkou fungovat, musí si obě strany uvědomit, co od sebe vzájemně očekávají. V okamžiku, kdy si manažer či manažerka svou novou asistentku vybírá, měl by mít tyto věci předem rozmyšlené. Jednou z otázek, které téměř jistě během výběrového řízení vyvstanou, je to, jestli vsadit na někoho s dlouhou praxí a prokazatelnou zkušeností, nebo někoho, kdo přichází trochu jako nepopsaný list papíru.
Nezkušené asistentky jsou skvělé v tom, že je vše učíte od začátku a nemusíte je odnaučovat některé zlozvyky z dřívějška. Člověk na to musí mít čas, ale vždy se mu to vrátí. Asistentka musí opravdu chtít pracovat a být připravena nasávat informace "jako houba". Možná nás překvapí, když uchazeč vidí například Microsoft Outlook až na pohovoru. I to se stává, jenže bychom si měli uvědomit, že i my sami jsme byli někdy v situaci, kdy jsme tenhle program či jinou věc viděli poprvé.
1. Peníze
2. Vyjádření důvěry
3. Zpětná vazba
4. Osobní rozvoj
5. Vidina růstu
6. Pochvala
Vztah manažer−asistent je totiž trochu odlišný od běžného pracovního vztahu. Zjednodušeně řečeno si musíte vzájemně důvěřovat a vyhovovat o trochu více, než je to běžné mezi kolegy. Od podřízeného na nižším stupni řízení potřebujete především, aby byl co nejdříve schopen vykonávat práci, kterou má, a podávat co nejvyšší výkon. S asistentkou je to jiné. Tady je vzájemná chemie jedním z prvků ukazujících na budoucí úspěšný vztah. Jednotlivé znalosti se dají naučit, obvykle platí, že pokud jste si osobnostně sedli a vidíte, že chce opravdu pracovat, naučit se zacházet s Outlookem či jiným programem je otázka pár dní. Když vidíte vůli, naučí se vše. Platí: Hire for attitude, train for skills!
Důležitá je proaktivita
I proto je přijímací pohovor tak důležitý, je vhodné se zajímat o to, co pro ni (něj) budou největší výzvy a která předchozí zkušenost v této pozici pomůže. Jak asistentce pozice zapadá do kariérních plánů. Nebojte se zeptat třeba na to, co čte nebo sleduje a jak by vás přesvědčila o tom, abyste si to přečetli také. Také otázka, za co by se dnes ráda ocenila, je zajímavá. Poznáte tak, že si sebe umí vážit. Tím pádem i druhých.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 60 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.
Beru na vědomí, že budu dostávat obchodní sdělení, týkající se objednaných či obdobných produktů a služeb společnosti Economia, a.s. Odmítnout zasílání
Můžete si prohlédnout kompletní nabídku,
která obsahuje i tištěné vydání.
Pokud potřebujete poradit, napište nám, nebo zavolejte na +420 233 071 111
Pokud potřebujete poradit, napište nám,
nebo zavolejte na +420 233 071 111