Společnost TL-Ultralight, která vyrábí ultralehká a lehká sportovní letadla, sídlí přímo v areálu královéhradeckého letiště. "Začínali jsme od nuly, ale v posledních letech jsme jedničkou na českém trhu a ve své kategorii patříme mezi pětici největších výrobců na světě," říká majitel a jednatel firmy Jiří Tlustý. Celkově již firma zaměstnávající zhruba stovku lidí vyrobila přibližně dva tisíce letadel. Loni jich vyrobila 50, z toho 45 prodala do zahraničí. Tržby v roce 2018 dosáhly 102 milionů korun. Stroje TL-Ultralight létají nad všemi obydlenými světadíly. Firma vsadila na pestrou nabídku, jako jedna z mála vyrábí tři výrazně odlišné typy. Na přání umí zhotovit i speciality, například letadlo s plováky. Opírá se přitom o dlouholeté zkušenosti svého zakladatele.
Otec Jiřího Tlustého byl dopravní pilot, jenž svého syna poslal do školy při podniku Aero Vodochody. Jiří Tlustý pak v továrně zůstal osm let a naučil se v ní, jak letadla vyrábět. Navíc se tam přidal k partě rogalistů a zhotovil si vlastní rogalo. Účastnil se přitom různých soutěží a potkal se s Ivanem Lelákem, který si rovněž stavěl rogalo.
V roce 1988 přešel do firmy Slov-Air a absolvoval pilotní výcvik na zemědělská letadla. Záhy se však ukázalo, že podnik v původní podobě nemá šanci přežít společenské změny, které nastaly po roce 1989. Jiří Tlustý tak stál opět před otázkou, jaká bude jeho další dráha. Rozhodl se zúročit zkušenosti ze stavby rogala a začít podnikat. Pro tuto myšlenku získal také kamaráda: písmena TL v názvu původně znamenala Tlustý−Lelák.
Rogalo místo Fiatu
Podnikání ovšem vyžadovalo kapitál, jehož se novopečeným podnikatelům nedostávalo. Tlustý proto prodal svůj tehdejší automobil Fiat 131 Mirafiori, který si dříve vlastnoručně opravil. "Se slzami v očích jsem ho odvezl do autobazaru, kde mi dali 60 tisíc korun. To tehdy byla značná částka," vzpomíná. Měl krátce po svatbě a první dítě bylo na cestě. Peníze, které obdržel za automobil, proto rozdělil na dvě poloviny. Třicet tisíc použil k rozjezdu podnikání, zbylou část rozdělil do 24 obálek, které měly zajistit, že v nejhorším případě bude mít rodina po dva roky z čeho žít. "Tehdy byly jiné ceny; v jedné obálce bylo 1250 korun, s čímž jsme mohli měsíc vyjít," líčí Tlustý.
Záměr prodávat motorová rogala naštěstí vyšel, firma jich vyrobila téměř 500. Zpočátku používali upravené dvouválce Trabant. Tato konverze se nyní může zdát úsměvná, ale díky práci českých techniků vznikla z východoněmeckých dvoutaktů velice spolehlivá pohonná jednotka.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 60 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později