V Evropské unii se schyluje k největší změně autorského práva za poslední dvě dekády. Poslanci Evropského parlamentu na konci března schválili návrh autorské směrnice, který má dát umělcům, hudebníkům a vydavatelům lepší šanci získat odměnu za uveřejnění jejich děl na internetu. Nová pravidla ale veřejnost štěpí. Zatímco vydavatelé je vítají, na protest proti nim se na den odmlčela česká, slovenská, německá a dánská verze internetové encyklopedie Wikipedia. Iniciátoři protestu tvrdí, že směrnice omezuje svobodu projevu. O nová pravidla by se ale měly začít intenzivně zajímat také firmy. I jim totiž směrnice přináší nové povinnosti a může zkomplikovat propagaci jejich byznysu na internetu.
Návrh směrnice předpokládá, že sociální sítě nebo platformy určené pro sdílení videí a nahrávek, jako je například YouTube, budou zodpovědné za to, že veškeré materiály, které na ně uživatelé umístí, budou v souladu s evropským autorským právem. Návrh počítá mimo jiné s tím, že sociální sítě zavedou filtry, které uživatelům znemožní nahrát na internet obsah, který porušuje autorská práva.
Miliony videí a dalších materiálů, k nimž provozovatelé internetových úložišť nezískají licenci, by tak měly z internetu zmizet. Mazat by ale provozovatelé mohli i některé legální materiály. Filtry by tak mohly vyřadit i spoty firem, které ve svých propagačních videích používají třeba populární hudební nahrávky, a to i v případě, že autorské právo neporušují. Jde o to, že k legálnímu využití hudebního podkresu v reklamním videu je potřeba, aby podnik, který ho vyrobil, získal licenci pro takové využití hudby od jejího autora. Získání potřebného oprávnění zpravidla není problematické, jde ale jen o vztah mezi zhotovitelem spotu a autory písně, o němž se třetí strana, tedy sociální síť, automaticky nedozví.
Problém nastane ve chvíli, když bude chtít podnik svůj legálně pořízený propagační spot nahrát třeba na sociální síť nebo na YouTube. Provozovatel sítě bude muset postupovat v souladu se směrnicí, a jeho filtr by tedy měl video s hudbou, na niž se vztahují autorská práva, vyřadit. "Bude pak na společnosti, aby v komunikaci s provozovatelem sociální sítě vyjednala, že video bylo zhotoveno po právu," vysvětluje Dominik Šolc z advokátní kanceláře Forlex. Jenže taková komunikace se může táhnout. Dosud jednoduchá forma reklamy v důsledku toho bude do budoucna zatížena velkým množstvím administrativy.
A podnik bude riskovat, že reklamu s hitem, za jehož využití už autorům zaplatil nemalé částky, ani nakonec nebude moci na webu použít. "Autorská práva se stávají významnou nákladovou položkou v rozpočtu spotu, v případě opravdu známého zahraničního hitu mohou dosahovat až vyšších jednotek milionů korun," upozorňuje výkonný ředitel marketingové společnosti Ogilvy Ondřej Obluk. Podniky tak zřejmě budou nuceny více než dosud spoléhat na hudbu zkomponovanou speciálně pro jejich klip.
Co všechno filtry automaticky vyřadí, bude záležet na provozovateli konkrétní platformy pro sdílení. Jisté ale je, že se množství videí a záznamů, které tam nyní uživatelé najdou, výrazně sníží. "Dá se předpokládat, že se provozovatelé budou maximálně snažit, aby u nich k porušení směrnice nedošlo, a proto budou ve všech sporných případech rozhodovat z opatrnosti v neprospěch uživatele," obává se Šolc.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 60 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později