Už před rokem a půl vyměnil Jozef Kabaň mladoboleslavskou Škodu za mnichovské BMW. V automobilovém světě ovšem čas plyne pomaleji a u německé značky se slavný designér zatím pořád rozkoukává. Na právě probíhajícím ženevském autosalonu tak představil jen modely svých předchůdců. Jeho prvním mnichovským autem bude do tří let nové BMW 7. A spolu s ním přijdou změny.
Kde bere designér nápady na nová auta? V architektuře, v přírodě?
To je jednoduchá otázka, ale komplikovaná odpověď. Je to kombinace mnoha věcí. Od vlastních zkušeností přes architekturu nebo průmyslový design. Tým je velký a pestrý, mnohonárodnostní, spousta různých studijních oborů. A také mnoho různých snů, které se pospojují dohromady a vytvářejí jeden velmi celistvý a jasný pohled do budoucnosti.
Když mluvíte o zkušenostech, používáte ještě nějaké fígle, které vás naučili na škole v Londýně?
Těžko říct, jaké fígle jsou odkud. Samozřejmě že člověk prochází životem a sbírá zkušenosti, jež se mu více nebo méně spojují se situacemi, které přicházejí, a pravděpodobně mu i pomáhají v jejich správném řešení. Nejsou to jen zkušenosti, jsou to i chyby a různé pohledy a názory, které člověk získá.
Auta kreslíte už řadu let. Od tužky a papíru jsme se dostali do doby, kdy používáme virtuální realitu. Jaký k ní máte vztah?
Pokrok je opravdu velmi velký, podstata ale zůstává stále stejná. Když jsem před 27 lety začínal, většinou to bylo s tužkou, ale už tehdy digitalizace nabírala na rychlosti. Dnes se opravdu ve velké míře odehrává většina věcí ve virtuálním světě. Protože ale auto prodáváme jako skutečné, tak i ke zhmotnění produktu dochází ještě předtím, než nastanou finální rozhodnutí.
Nezměnil se jen způsob, jak se auta navrhují, ale také jak vypadají. Na druhou stranu třeba elektromobily nutně nemusí na silnici vypadat jako futuristické projektily, ale prostě mohou být normálními auty. Jak budou vypadat elektrická BMW?
Pohon má velký vliv na to, jakým způsobem se vyvíjí navrhování auta. Pokud to vezmeme z klasického technologického pohledu, tak spalovací motor má úplně jinou geometrii nebo jiný objem než elektromotor. Jiným způsobem probíhá chlazení celého systému. Ale stále je to jenom pohon. Zásadní změna se odehraje až při nástupu autonomního řízení. Dojde k úplně novým výzvám, kdy už nebudete mít jako výrobce úplně kontrolu nad tím, kde ten dotyčný, který má řídit auto, sedí.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 60 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později