Miluju diskuse. Ne ty ukřičené hospodské nebo urážlivé na sociálních sítích. Obdivuju džentlmenské souboje o to, kdo svůj názor dokáže lépe vysvětlit a vyargumentovat. Ale bohužel je to neobvyklé, skoro nevídané. Umí to málokdo. Ani já ne.

Umění debaty je přitom nádherné. Formální debata, jak se provozuje například podle oxfordských pravidel, je svého druhu sport. Víc než o samotný názor jde o to, jak ho prezentovat, podložit argumenty, případně vyvrátit argumenty protistrany. O tom, kdo vyhrál, pak rozhoduje publikum.

Někdy debaty probíhají tak, že si soupeři svůj "názor" vylosují. Zúčastnil jsem se před lety na jednom pražském gymnáziu debaty o tom, zda v restauracích má, či nemá být plošně zakázáno kouření. Proti sobě stáli dva studenti, oba nekuřáci a oba spíše zastánci toho, že by se ve veřejných prostorách, mezi které restaurace patří, kouřit nemělo. Ale ani jeden o tom nebyl přesvědčen stoprocentně. Avšak když svůj názor "nafasovali", proměnili se v zaujaté diskutéry a nesmiřitelné odpůrce.

Nevyhrává ten, o jehož názoru je na konci debaty přesvědčena většina publika. Důležitý je posun, tedy ti, kteří během debaty změní názor. Takže se jedno hlasování publika uskuteční tajně před debatou a druhé hned po ní. V případě kouření to bylo tak, že si 72 procent studentů myslelo, že by se v restauracích kouřit nemělo. Po debatě to bylo 64 procent, tedy o osm méně. Stále většina, ale vítězem se stal student, který kouření obhajoval.

Minulý týden se v americkém San Francisku uskutečnilo něco podobného. Téma bylo podobně kontroverzní. Otázka zněla, zda by vláda měla finančně dotovat předškolní vzdělávání. Veřejné debatě přihlížely stovky diváků a moderoval ji John Donvan, zkušený novinář, který řadu let uvádí diskusní pořad v rozhlasové síti NPR, za nějž získal několik cen Emmy. Čím byla tato debata významná a výjimečná? Oponenty, kteří se proti sobě postavili.

Jedním z nich byl Harish Natarajan, jednatřicetiletý absolvent anglických univerzit Oxford i Cambridge a zároveň jakýsi mistr světa ve formálních debatách. Ve světových soutěžích v této disciplíně člověk, který v posledních letech nejčastěji vyhrával.

Těžká váha, jistě, ale jeho soupeř byl ještě zajímavější. Byl to totiž stroj, lépe řečeno složitý program založený na umělé inteligenci, konkrétně na známém počítači Watson firmy IBM. Jmenuje se Project Debater, a jelikož byl pro komunikaci zvolen ženský hlas, oslovovali ho moderátor i soupeř v debatě "slečno Debatérko".

Oba debatéři neznali téma diskuse a měli jen patnáct minut, aby se připravili. Ani jeden z nich neměl přístup k internetu, byť slečna Debatérka mohla prohledávat miliony dokumentů ve své databázi. Muž hájil to, že by stát platit předškolní vzdělávání neměl, stroj mu oponoval. Když promluvil, bylo poznat, že "mluví" syntezátor řeči. Ale byla to perfektně srozumitelná a plynulá angličtina.

Jak to dopadlo? Vyhrál člověk. Názor v jeho prospěch změnilo víc lidí. Média to zaznamenala triumfálně jako velké vítězství lidské inteligence, poté co jsme coby lidé dostali už několikrát v podobných kláních nakládačku. Ale výsledek není důležitý. Debatu jsem poslouchal. Není to moc velká zábava, ale je to zážitek. Slečna Debatérka si nevedla špatně, měla dobré argumenty, logicky správně seřazené. Co jí chybělo, byly emoce. To asi nakonec rozhodlo.

Tohle bylo opravdu jen cvičení, jehož cílem bylo získat pozornost veřejnosti a médií. Asi nikdy nebudeme o důležitých věcech s počítači diskutovat. Nebo minimálně do doby, než první roboti vstoupí třeba do politiky. Proč je jinak přesvědčovat a zkoušet je porazit v diskusi?

Anebo by to mohlo být k něčemu? Když diskutujeme s živými lidmi, je to bouře emocí a souboj jednoho ega s druhým. To proto v diskusích tak často faulujeme, ať už osobními útoky, či argumentačními triky. V debatě s algoritmem o prestiž ani ego nejde.

Ostatně, ve všech těch hádkách a diskusích, které vedeme s ostatními, nesvádíme ty největší boje s názory jiných lidí, ale sami se sebou. Abychom zůstali věcní, racionální a nad věcí. Pomohou nám stroje, abychom v těchhle soubojích začali vyhrávat?

Související