Letošní rok přinese padesáté výročí automobilů řady Škoda 100/110. Do sériové výroby se dostaly na sklonku léta 1969, přičemž prvotní návrh karoserie byl v té době již šest let starý. A navíc částečně inspirovaný modely Renault 8 a Simca 1000 ze samého počátku šedesátých let.

Škoda 100 neznamenala pro mladoboleslavskou automobilku takový skok vpřed, jaký přinesl model Škoda 1000 MB z roku 1964. Byl to však model, který motorizoval někdejší Československo a spolu s dovozem žigulíků umožnil v 70. letech zrušit pořadníky. Z tohoto hlediska šlo o mimořádně významný automobil.

Celková výroba sedanů Škoda 100 s litrovým čtyřválcem umístěným vzadu dosáhla v Mladé Boleslavi 820 tisíc kusů. O něco dražších čtyřdveřových aut Š-110 s motorem o objemu válců 1,1 litru vzniklo 260 tisíc. V závodě Kvasiny navíc v letech 1970 až 1980 smontovali 57 tisíc odvozených sportovních automobilů Škoda 110 R Coupé, které jsou dnes vysoce ceněné.

Úsměv musel zmizet

Jak uvádí Jan Tuček v knize Legendární Škoda 1000 MB, ideový návrh budoucí Škody 100 se objevil již v roce 1963. Tedy dříve, než výrobní linku nové mladoboleslavské továrny opustilo první "embéčko".

Už tehdy bylo jasné, že vzhled nového modelu bude záhy potřebovat omlazovací kúru: design Škody 1000 MB vznikl koncem 50. let, a tak se stalo, že v době, kdy šla do výroby, její "usměvavé" oblé tvary neodpovídaly poslední módě. Ta velela nasadit vážnější výraz, používat ostřejší hrany a vystavovat na odiv velké rovné plochy.

První skici budoucí "stovky" pocházejí z května 1963. Na evolučním návrhu karoserie pracovali Josef Brokeš a Miloš Krejčíř. Podle původních předpokladů se měl mírně inovovaný vůz začít vyrábět po celozávodní dovolené roku 1968.

jarvis_5c35f16e498ec86e3b364682.jpeg
Motor Škody 100 vycházel z „embéčka“. Agregát byl spolu s chladičem umístěn za zadní nápravou.
Foto: Škoda Auto

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-66424370-pul-stoleti-skody-100