Česká společnost Nanopharma má za sebou důležitý rok. Firma, která se zabývá využíváním nanovláken, uvedla v září na trh jako první na světě pleťovou masku, která účinné látky vpravuje do kůže prostřednictvím této moderní technologie. "Je to jeden z prvních nanovlákenných produktů, který se na trhu objevil. Lidé znají nanotechnologie z autokosmetiky nebo v různých filtrech, ale v kosmetice a produktech denního užití ještě ne," říká třicetiletá Liliana Berezkinová, která Nanopharmu už šest let řídí, má v ní pětinový podíl, a stojí za jejím loňským úspěchem.
Na pleťové masce, která se prodává pod názvem [n] fibrecare, není na první pohled nic zvláštního. Kulatá textilie s vystřiženými otvory pro oči a ústa ze všeho nejvíc připomíná maškarní škrabošku. Na vnitřní straně je ale membrána z nanovláken rozpustných ve vodě, která po přiložení na navlhčenou tvář začne do pleti uvolňovat účinné látky, například hydratační nebo antiagingové.
Velkou výhodou nanomasky je podle výrobců skutečnost, že na rozdíl od běžných textilních pleťových masek není mokrá. "Textilní masky vznikly v Koreji, kde jsou jedním z pilířů každodenního rituálu péče o pleť. Pro evropské ženy to ale není příliš komfortní, je to mokré a slizké," říká Berezkinová. "Všimli jsme si, že asijští producenti mají kvůli tomu potíže se vstupem na evropský trh. Tak jsme si řekli, že je to příležitost pro nový formát pleťové masky," dodává.
Společnost Nanopharma vznikla v Praze před deseti lety. Spoluzakládal ji a většinový podíl v ní vlastní šéf Asociace malých a středních podniků Karel Havlíček, který si uvědomoval velký potenciál nanotechnologií. V prvních letech se firma zaměřovala na výrobu nanovláken jako komodity, kterou chtěla prodávat ostatním firmám. Tento obchodní model se ale neosvědčil, a když vlastníci hledali někoho, kdo dá firmě nový směr, volba padla na Havlíčkovu studentku Berezkinovou. "Pan Havlíček vedl moji bakalářskou práci a nabídl mi, jestli chci jít pracovat do Nanopharmy. Tak jsem se ve třiadvaceti letech stala ředitelkou firmy," vzpomíná Berezkinová.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později