Čtyřicetiletý Jakub Dvorský patří k nejoriginálnějším postavám dvouapůlmiliardového českého herního byznysu. Několik výtvorů jeho studia Amanita Design dosáhlo díky své originální atmosféře, výtvarnému zpracování, hudbě i humoru globálního úspěchu a hrají je desítky milionů lidí po celém světě.
"Naše hry dobře fungují na děti a jejich rodiče, na lidi, kteří hry normálně nehrají. Musí mít rádi klidné hry, trošku přemýšlecí, trošku divné, výtvarné. Kdo má rád zajímavé animované filmy, je u něj šance, že se mu budou líbit i naše hry," říká Dvorský nad sklenicí zeleného čaje v secesním bytě nedaleko pražského Karlova náměstí, kde původně brněnská firma Amanita Design sídlí.
Planeta řízená ze sídlištní kotelny
Dvorského studio se specializuje na adventury, v nichž hlavní hrdina plní různé úkoly, které jej nakonec dovedou k cíli. Dosud největším úspěchem Amanity Design je Machinarium, které vyšlo před deseti lety. Hráč provází malého robota Josefa, který je vyhozen z robotického města. Vrátí se ale zpět, město zachrání před zničením, osvobodí je od uzurpátorů a nakonec vysvobodí i svou přítelkyni Bertu. Přitom musí splnit řadu úkolů, pomáhat dalším robotům a chytře kombinovat. Zahraje si i několik retro her včetně legendárních Vesmírných vetřelců z roku 1978.
Machinarium si dosud koupilo kolem čtyř milionů lidí, ale podle Dvorského je počet hráčů až desetkrát vyšší. "Odhadujeme, že jen každá desátá kopie je koupená, zbytek se šíří nelegálně," říká. Hra se celkem dobře prodává dodnes. Každý den si ji koupí a stáhne kolem dvou až tří set lidí. "Není to úplně standardní, naše hry se ale vždycky dostanou na stabilní hladinu prodejů a pak se roky prodávají pořád stejně. Je to, jako když pronajímáte byt, takže s tržbami můžeme kalkulovat do budoucna. Je to docela stabilní," popisuje.
Studio Amanita Design založil Dvorský v roce 2003 po absolvování Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze. Původně měl v úmyslu zabývat se designem, ale úspěch jeho hry Samorost, kterou vytvořil jako závěrečnou práci na škole, jej přiměl změnit plány. "Poslal jsem to pár kamarádům a myslel jsem, že si to zahraje pár desítek nebo stovek lidí. Během pár týdnů to byly miliony. Šířilo se to naprosto virálně, vůbec jsem se o to nesnažil," vzpomíná.
Samorost je jednoduchá flashová hra, v níž má hlavní hrdina zachránit svou planetku před srážkou tím, že vychýlí jiný vesmírný objekt z jeho kurzu. Hra zaujala hlavně výtvarným zpracováním kombinujícím přírodní motivy − obě planety představují samorosty porostlé mechy − s lidskými artefakty. Raketa hlavního hrdiny je zrezivělá plechovka od párků, řídicí centrum planetky zase připomíná sídlištní kotelnu. Tím se Samorost lišil od tehdejší produkce, což stálo u základu úspěšné dráhy jeho tvůrce.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později