Více informací o pojištění a kvalifikované rady opřené o analýzy by lidé měli od prosince dostat od prodejců pojištění. Platit totiž začal nový zákon o distribuci pojištění a zajištění. Ten do Česka přináší celoevropský trend zvyšování ochrany spotřebitele a reaguje na nejčastější nešvary, k nimž na pojistném trhu doposud docházelo.
Když si lidé uzavírali pojistku, často dostali úplně jinou, než původně chtěli. Kontroly České národní banky v posledních letech ukázaly, že pojišťováci lidem prodávali pojištění s krytím, které bylo pro klienta buď naprosto zbytečné, anebo se naopak nevztahovalo na všechna rizika, která si zákazník pojistit chtěl. Lidé tak často až ve chvíli, kdy jim měla pojišťovna zaplatit, zjistili, že se jejich smlouva na daný případ vůbec nevztahuje.
Dalším trikem, který prodejci používali, bylo zamlčování údajů o vlastnostech a fungování pojistných produktů. "Typickým případem bylo neposkytnutí informací o důsledcích předčasného ukončení investičního životního pojištění," popisuje Petra Vodstrčilová z České národní banky.
Podle zákona o distribuci pojištění a zajištění, který platí od prosince, by mělo být snazší takové nekalé praktiky pojišťovákům dokázat. Z jednání s klienty totiž teď musí sepsat podrobný záznam. "Ten musí obsahovat zejména informace o požadavcích, cílech a potřebách spotřebitele v souvislosti s pojištěním a také doporučení a rady, které pojišťovací zprostředkovatel spotřebiteli poskytne," vyjmenovává hlavní novinky partnerka advokátní kanceláře Taylor Wessing Markéta Deimelová. Ze záznamu by tak mělo být jasně vidět, jestli nabídka, kterou pojišťovák zákazníkovi předložil, odpovídá tomu, co zákazník chtěl.
V případě sporu tak může záznam sjednání posloužit jako důkaz. Zákazník díky němu bude moci dokázat, že poradce nesplnil to, co od něj žádal, a doporučil pojištění, které neodpovídalo požadavkům zákazníka. Bude to ale fungovat i naopak. "Když zákazník odmítne produkt, který mu poradce doporučoval, a vybere si jiný, bude to moci v případě sporu o plnění poradce v záznamu ukázat," připomíná expertka na pojišťovací trh Kateřina Lhotská.
Informace doplní obrázky
Po vzoru Evropské unie zákon zvyšuje také množství informací, které by klienti měli před uzavřením jakéhokoliv pojištění dostat. Dozvědět by se nově měli například to, jak bude v případě pojistné události stanoveno pojistné plnění, dostat by měli zprávu o finanční situaci pojišťovny a u životních pojistek také informaci o souvisejících daních a poplatcích.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.
Beru na vědomí, že budu dostávat obchodní sdělení, týkající se objednaných či obdobných produktů a služeb společnosti Economia, a.s. Odmítnout zasílání
Můžete si prohlédnout kompletní nabídku,
která obsahuje i tištěné vydání.
Pokud potřebujete poradit, napište nám, nebo zavolejte na +420 233 071 111
Pokud potřebujete poradit, napište nám,
nebo zavolejte na +420 233 071 111